Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe De Jong Beheer al jarenlang ijzersterke koffie ‘maakt’

2017 is een dubbel jubileumjaar voor het Sliedrechtse familiebedrijf De Jong Beheer. Precies 120 jaar geleden, in 1897, begon J.M. de Jong sr. een kleinschalige smederij. Die groeide al snel uit tot een allround metaalbewerkingsbedrijf en nog altijd is metaalbewerking een belangrijke tak van sport voor het bedrijf, vertelt algemeen directeur Rob Bastinck.

‘Onder de noemer De Jong Technics leveren we onderdelen aan klanten in uiteenlopende sectoren als de scheepsbouw, de machinebouw en de offshore-sector. Dat doen we op klantspecificatie; vaak gaat het om kleine series of zelfs enkelstuks.’

‘Wat meteen de belangrijkste reden is dat ons productieproces nog steeds grotendeels bestaat uit handmatig en machinaal vakwerk. We onderzoeken de mogelijkheden van robotisering, maar plannen voor een grootschalige inzet van robots hebben we nog niet.’

Bonen en melk

Daarnaast viert De Jong Beheer nóg een jubileum. Precies 60 jaar geleden werd een andere kernactiviteit aan het portfolio toegevoegd: de ontwikkeling en productie van koffiemachines voor de zakelijke markt. ‘Die productie is ondergebracht bij dochteronderneming de Jong Duke’, zegt Bastinck, die drie jaar geleden aantrad als eerste directeur van buiten de familie.

‘Vanuit onze productielocaties in Sliedrecht en Michigan in de VS bedienen we de wereldwijde markt. De koffiemarkt groeit flink in Amerika, maar ook Japan en Oost-Europa zijn groeimarkten waar wij nadrukkelijk naar kijken.’

‘Een andere ontwikkeling is de veranderende voorkeur van de consument; die stelt steeds hogere eisen aan zijn dagelijkse bak koffie, ook op het werk. Daarom zetten onze machines koffie van bonen en hebben ze een melksysteem voor verse cappuccino en café latte.’

Slimme nieuwigheden

Behalve betrouwbaarheid en een hoge koffiekwaliteit speelt innovatie een belangrijke rol bij de ontwikkeling van nieuwe koffiemachines. Bastinck: ‘We hebben altijd veel geïnvesteerd in slimme nieuwigheden. Zo waren we begin jaren 70 de eerste fabrikant die een machine maakte die verse filterkoffie leverde.’

‘Ook waren we de eerste partij die een machine met groot touchscreen maakte. En recentelijk introduceerden we de mogelijkheid om op het scherm van de automaat filmpjes en foto’s te vertonen. Zo kunnen onze klanten de koffieautomaat – vaak een belangrijke ontmoetingsplek in het kantoor – inzetten voor bijvoorbeeld interne communicatie. Via de automaat kunnen ze de laatste nieuwtjes of foto’s van het laatste bedrijfsuitje uitwisselen.’

Innovatieve technologie

‘Op dit moment is de Jong Duke onder andere bezig met het ontwikkelen van Internet of Things-achtige toepassingen’, vervolgt Bastinck. ‘Veel van onze koffiemachines kunnen tegenwoordig online gaan en met onze telemetrietoepassing ConnectMe lopen we voorop in de markt. Hierdoor ontstaan allerlei toepassingen die een toegevoegde waarde kunnen hebben voor onze klanten, bijvoorbeeld op het gebied van onderhoud.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Door de steeds grotere nadruk op innovatieve technologie zal de samenwerking met ketenpartners de komende jaren intensiever worden, verwacht Bastinck. ‘Binnen de keten zullen we steeds vaker samenwerken met bijvoorbeeld engineeringspartners.’

Op oorlogssterkte

De R&D-afdeling van de Jong Duke is met 25 mensen (op een totaal personeelsbestand van 140 man) op oorlogssterkte. Bastinck: ‘Het is een uitdaging om deze vaak hoogopgeleide mensen te vinden. Ook binnen de metaalbewerking zijn vakmensen dun gezaaid. Niet voor niets investeren we veel tijd en energie in training en opleiding.’

De metaalbewerking is een relatief stabiele markt, weet Bastinck. ‘We leveren nu alleen onderdelen voor andere machines, maar hebben wel de ambitie om een eigen product te ontwikkelen. Welk product? Dat durf ik nog niet te zeggen. Het moet in elk geval passen bij wat we kennen en kunnen. We blijven graag dicht bij onze oorsprong.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Lees ook: