Robotisering? In Harderwijk, bij AWL-Techniek, is het aan de orde van de dag. En de mondiale auto-industrie is er maar wat blij mee.
Als 21-jarige begon Piet Mosterd in 1971 als werkvoorbereider bij AWL-Techniek. Ruim 40 jaar later, op 1 januari dit jaar, trad hij er terug als algemeen directeur. Het bedrijf dat hij in die tijd opbouwde groeide uit van 48 tot 450 man en is nu een belangrijke producent van lasapparatuur voor de automotive-industrie. Het bedrijf is zelf behoorlijk gerobotiseerd, en zorgt ervoor dat ook klanten kunnen robotiseren. ‘Bedrijven als het Canadese Magna – die zelf weer werken voor automerken als Volkswagen, BMW en Toyota – gebruiken onze systemen om auto-onderdelen aan elkaar te lassen of te lijmen’, vertelt Mosterd, die zichzelf nu als ‘directeur externe zaken en consultancy’ een rol iets meer op de achtergrond heeft aangemeten.
Steeds meer automotive
Tot zo’n 15 jaar geleden maakten automotive-bedrijven ongeveer de helft van het klantenbestand uit, inmiddels is hun aandeel opgelopen tot bijna 90 procent. ‘De overige 10 procent zijn bedrijven in de algemene metaalverwerkende industrie. Zij maken met onze systemen onder meer prefab-onderdelen voor gebouwen, besturingskasten en hoogbouwmagazijnen, maar ook steelpannen, schaatsen en schakelkasten.’
Productie verviervoudigen
De systemen van AWL helpen klanten hun productieprocessen te stroomlijnen, schetst Mosterd. ‘Een klant van ons, een Duits familiebedrijf dat autozittingen maakt, wist zijn omzet in 4 jaar te verviervoudigen: van 1,25 tot ruim 5 miljard euro. Natuurlijk is dat niet alleen op ons conto te schrijven, maar onze systemen hebben wel flink bijgedragen aan de uitbreiding van de productiecapaciteit.’
Een klant van ons, een Duits familiebedrijf dat autozittingen maakt, wist zijn omzet in 4 jaar te verviervoudigen.'
Laserlassen
Sterk punt van AWL – dat in 2015 zelf een omzet draaide van zo’n 75 miljoen euro – is de knowhow van het – innovatieve – laserlassen. Mosterd: ‘Daarbij worden onderdelen door hoogvermogen-lasers – tot 6 kilowatt – aan elkaar versmolten. Maar ook voor de productie van machines en volautomatische systemen voor meer conventionele lastechnieken – zoals boog- en weerstandlassen – kunnen klanten bij ons terecht.’
Tekorten
De productie en assemblage vinden plaats in Nederland, Tsjechië, China en (via een partner) in de VS; de R&D-afdeling bevindt zich in Nederland.
Mosterd maakt zich zorgen over het gebrek aan technisch talent in Nederland, zeker op het gebied van robotica. ‘Steeds meer bedrijven zien dat robotisering en automatisering goed zijn voor zowel de portemonnee, de werkgelegenheid als het milieu, en halen de komende jaren hun productie terug naar Nederland, daar ben ik van overtuigd. Waarom zou je productie nog uitbesteden als je het om de hoek kunt produceren tegen vrijwel dezelfde kosten?’
Groot probleem voor BV Nederland
Maar programmeurs en operators die weten hoe zo’n robotsysteem optimaal te benutten? ‘Dáár schort het enorm aan. Omdat wij van oudsher veel tijd en energie steken in werving, opleiding en ontwikkeling, kunnen wij gelukkig nog steeds voldoende mensen vinden, maar de ‘BV Nederland’ stevent af op een groot probleem als er niets gebeurt.’
De ‘BV Nederland’ stevent af op een groot probleem als er niets gebeurt.’
Fieldlab
Zelf is AWL-Techniek, op voordracht van TNO, betrokken bij de opzet van een Smart Industry-fieldlab voor industriële robots. ‘Het doel: via deze proeftuin uiteindelijk komen tot een gecertificeerde opleiding die stevige programmeurs en operators aflevert voor de Nederlandse maakindustrie. Zodat Nederland zich de komende jaren niet alleen in technologisch opzicht, maar ook qua talentontwikkeling goed staande houdt ten opzichte van de concurrentie.’
Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.