Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Leer van de fouten van Richard Branson

De beste manier om erachter te komen hoe je succesvol kunt zijn in zakendoen, is leren van fouten, zegt MT-columnist Richard Branson.

 

Leer niet alleen van je eigen fouten, maar ook van die van anderen. Ik lees vaak case studies die gaan over het hoe en waarom van bepaalde bedrijven die allerlei records gebroken hebben en successen hebben gekend die je je nauwelijks kunt voorstellen. Die studies zijn best interessant  en ook bruikbaar natuurlijk, maar ik ben veel meer geïnteresseerd in de verhalen waarin verteld wordt dat het mis ging met het bedrijf. Van die verhalen leer ik veel meer.

Een van de redenen van het succes van de bedrijven van Virgin is dat wij het management steeds hebben toegestaan fouten te maken – en daar van te leren. Omdat onze managementstructuur erg gedecentraliseerd is, worden onze teams uitgedaagd hun zaken te runnen alsof het hun eigen bedrijf is, alsof zij de eigenaars zijn. Ik heb gemerkt dat hierdoor een hoge mate van loyaliteit en toewijding  ontstaat en dat de medewerkers continu innovatief bezig zijn. En als dingen fout gaan, dan voelen de medewerkers zich als eigenaar bij het bedrijf betrokken en stropen zij in de regel hun mouwen op en lossen het probleem op.

Weer opveren en terugkomen na een tegenslag is de allerbelangrijkste eigenschap waar een innoverend ondernemer over moet beschikken. Als innovatie de echte kern is waar het in je bedrijf om draait, dan kun je overal problemen verwachten. Hoe je op die hindernissen reageert en hoe je daar tussendoor laveert, maakt het verschil uit tussen succes en mislukking.

Ik heb geluk gehad en heb veel succesvolle ondernemingen kunnen leiden, maar ik ben de eerste die toe zal geven dat ik ook bedrijven heb geleid die failliet zijn gegaan. Misschien hebt u van Virgin Cola gehoord, een bedrijf dat we in de jaren 90 opgericht hadden en waarmee we het wilden opnemen tegen de twee grote spelers in die sector: Coca-Cola and Pepsi. We probeerden de markt op die typische Virgin-manier wakker te schudden, maar het werkte gewoon  niet. Vanaf het allereerste begin hadden we grote problemen met de distributie – we konden de Virgin Cola niet in die hoeveelheden in de schappen van de winkels krijgen om de markt te beïnvloeden en resultaten te boeken die economisch verantwoord waren.

Het lag zeker niet aan gebrek aan enthousiasme, maar we kwamen er al snel achter dat die twee reuzen die markt gewoon stevig in handen hadden. Het was erg moeilijk hun zwakke plekken te vinden. Het opnemen tegen twee van de grootste merken ter wereld, die op ook geen enkele manier tevreden en zelfvoldaan achterover aan het leunen waren, was een geweldige les voor ons allemaal.  Maar toch, een van de leukste dingen die ik me herinner is nog altijd de reclamestunt waarmee we ons merk op de markt brachten en waarbij we de aanval van Virgin Cola op Coke aankondigden door in een grote tank Times Square op te rijden en de loop te richten op het reclamebord van Coca-Cola!

Een voorbeeld van minder lang geleden is Virgin Money (financiële dienstverlening) in Australië, waar we in 2003 onze eerste credit card van het merk Virgin introduceerden. De Australische banksector is het monopolie van vier grote concerns: ANZ Bank, Commonwealth Bank of Australia, National Australia Bank en Westpac Banking Corporation. Samen nemen ze 80 procent van alle banktransacties in Australië voor hun rekening. En ook al stapten we met de juiste overwegingen in die markt en ook al hadden we een prachtig product, we hadden de verkeerde aanpak gekozen met onze partnerbank die de card introduceerde, waardoor Virgin Money uiteindelijk failliet ging.

Dat was een gevoelig verlies voor veel van onze klanten. En wanneer ik in Australië ben, kom ik nog altijd mensen tegen die hun oude Virgin card op zak hebben! We hadden ook plechtig beloofd dat we met een nog betere card terug zouden komen, zo gauw er zich een goede gelegenheid voor zou doen.

En dat brengt me bij het volgende punt: opveren, terugkomen. Bijna drie jaar na de mislukking van de eerste Virgin credit card ben ik teruggegaan naar Sydney om diverse andere card-producten te lanceren en om de online-spaarrekening van Virgin Saver te starten. Het verschil was deze keer dat we de juiste mensen en de juiste partner hadden (Citibank) om op lange termijn succes te boeken.

Ik denk dat het geheim van terugkomen is dat je niet bang bent opnieuw onderuit te gaan. Mislukkingen zijn ontmoedigend, maar je moet steeds proberen die gevoelens om te buigen en er iets positiefs van te maken. Vanaf ons allereerste begin is de sleutel tot het blijvende succes van Virgin altijd dit simpele idee geweest: als we iets fout doen, proberen we te begrijpen waarom het fout gaat en pakken we het daarna onmiddellijk anders aan. Daarna concentreren we ons op wat wel werkt en goed gaat en nemen dat mee naar een ander land of andere sector.

Als je je fouten in kaart kunt brengen en ervan kunt leren, zul je veel beter in staat zijn terug te komen en een volgende keer succesvol te zijn.

 Vertaling: Peter van Nunen

Hebt u ook een vraag voor Richard Branson? Stuur ‘m naar [email protected], hij beantwoordt regelmatig vragen in zijn columns. Vermeld in de mail uw naam, land, e-mailadres en dat u zijn columns in MT leest. 

>> Lees meer columns van Richard Branson op MT
 

>> Bestel hieronder de meest recent verschenen boeken van Richard Branson online