Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koen Slippens (Sligro): Echte innovatie zit in businessmodellen

Een echte visionair bedenkt de stap die aan de techniek vooraf gaat, zegt Sligro-ceo Koen Slippens. 'Denk maar aan Spotify.'

Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Koen Slippens van Sligro Food Group. Bekijk alle genomineerden.

Als familiebedrijf en beursgenoteerde onderneming combineert Sligro het beste van twee werelden. Althans, zo ziet Koen Slippens het. De kleinzoon van oprichter Abel Slippens staat sinds 2008 aan het roer van de keten van foodretail- en foodservicebedrijven met een jaaromzet van 2,5 miljard euro. Het bedrijf groeit al jaren zo’n 4 procent per jaar. Met zijn foodservicetak is het Veghelse bedrijf in Nederland marktleider.

5 vragen aan Koen Slippens:

MT: Wat betekent 'innovatie' voor u en uw bedrijf?

'Voor veel mensen is innovatie vaak technologisch gedreven. Voor mij heeft het meer te maken met ideeën en met nieuwe businessmodellen. Het betekent dat je moet denken en kijken vanuit de behoefte van de klant. Nieuwe technologie is belangrijk en mooi, maar een echte visionair bedenkt de stap die aan de techniek vooraf gaat. Denk maar aan Spotify. De techniek is knap, maar de echte innovatie is het businessmodel.'

Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?

'Ik ben vooral trots op het feit dát wij zo innovatief zijn. Dat is niet vanzelfsprekend. Sligro, en dan met name de foodservice tak, is met voorsprong marktleider in Nederland. We groeien al jaren met zeker 4 procent per jaar. In zo’n positie, als het zo goed gaat, zou je alle reden hebben om níet te innoveren. Maar dat dachten ze bij de Free Record Shop ook, totdat het te laat was om nog van koers te wijzigen. Omdat wij de markt zagen veranderen – we praten bij Sligro niet over een crisis, maar over een ‘nieuwe werkelijkheid’ – hebben we besloten tot een groot innovatieprogramma. Alle afdelingen moesten bedenken waar ze nu staan, waar ze over tien jaar willen staan, en hoe ze daar willen komen. De hele organisatie stond daardoor op scherp. Uit die gezamenlijke inspanning is onder andere een nieuwe formule voor Sligro ontstaan. Daar ben ik trots op. We hebben vanuit onze kracht geïnnoveerd.'

Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?

'Ieder jaar hebben we een thema dat centraal staat in de organisatie. Rondom zo’n thema organiseren we een uitgebreide campagne. In 2013 was het thema dus “De knop om”. Die thema’s bedenk ik meestal zelf. De visie komt bij ons uit de top. Ieder jaar presenteren we het nieuwe thema tijdens een bijeenkomst op ons hoofdkantoor in Veghel met onze Top 800. Dat doen we altijd een dag voordat de jaarcijfers officieel bekend worden gemaakt.'

Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?

'Wij zijn een constant presterend bedrijf, al hebben wij natuurlijk ook mindere tijden meegemaakt. Maar innoveren doen we niet voor de gezelligheid. Het is ook geen hobbyisme. Er moet financieel rendement uit komen. Dat hoeft dan niet vanaf dag één, maar het moet wel vanaf dag één de goede kant op gaan.'

Op welke manier inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?

'Creativiteit, daadkracht en visie zijn de drie pijlers van ons verandermanagement. Daarnaast zijn passie en cultuur heel belangrijk. We zeggen altijd dat iedereen die bij Sligro werkt, 'groen bloed' moet hebben. Daar selecteren we mensen op. Daardoor is er veel betrokkenheid, we begrijpen elkaar. Dat de visie bij ons vanuit de top komt, betekent niet dat wij een hiërarchisch bedrijf zijn – integendeel. We proberen juist iedereen te betrekken bij ontwikkelingen in het bedrijf. Zelf sta ik ook het liefst zoveel mogelijk op de vloer. Een hoogtepunt was voor mij dit voorjaar de onze nieuwe vestiging in Maastricht. Ik durf gerust te stellen dat wij daar de mooiste b2b-foodbeleving van Europa bieden. Dat is een innovatie waar iedereen in onze organisatie trots op is.'

Meer over innovatie: