Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 domme vragen over de Audi A3 Sportback

Nee, het is geen sportauto, maar de Audi A3 Sportback is wel langer en lichter dan de normale A3. Wat je nog meer moet weten.

Sportback, dat klinkt als een Sport-uitvoering van de Audi A3?

De modelnaam Sportback suggereert meer sportiviteit dan de gewone A3, maar dat is zeker niet het geval. Misschien geldt zelfs wel het tegendeel, want de auto is een meer praktische vijfdeurs-variant binnen de serie.

Had Audi die A3 Sportback dan niet beter eerst kunnen uitbrengen?

Als je naar de verkoopcijfers kijkt zeker wel, want driekwart van alle verkochte A3-modellen is zo’n Sportback. Maar traditioneel is bij de A3 de driedeurs als eerste aan de beurt bij de lancering van een nieuwe generatie. Dit is trouwens de derde generatie van de A3, een zogenaamde ‘premium compact’, een klasse die door Audi is uitgevonden.

Zijn die twee extra deuren het enige verschil tussen de gewone A3 en de Sportback?

Nee, dat was in het begin wel zo, maar in de loop der jaren is de Sportback steeds wat langer geworden. Nu staat de auto ook op een langere wielbasis, zodat er merkbaar meer ruimte is aan boord. Dat merk je vooral achterin aan de beenruimte, maar ook de bagageruimte heeft meer inhoud.

Als de auto weer groter is geworden, is hij zeker ook weer zwaarder?

AUDI IS DE GROTE FAVORIET

De binnenkant van de Audi A3 Sportback

Geen begerenswaardiger automerk dan Audi. Eerder dit jaar werd de Audi A6 door lezers van MT uitgeroepen tot zakenauto van het jaar, met de A4 op plek 4 en op 10 de Q5. In de verkiezing van coole merken, georganiseerd door CoolBrandsHouse, is Audi het enige automerk in de top-10, naast bijvoorbeeld Apple, Google, Hema, Rabobank en Heineken. Toen bureau No Ties/Peil.nl van Maurice de Hond aan 4.000 Nederlanders vroeg welk automerk zij graag zouden willen bezitten, antwoordde 9 procent een Audi. Daar konden Porsche, noch BMW, noch Jaguar, noch Aston Martin, noch Volvo aan tippen.
Lees over het succes van het merk:

* De stille triomf van AudiAudi heeft de ‘gewichtspiraal’ weten te doorbreken en de A3 en dus ook deze A3 Sportback juist een stuk lichter weten te construeren. Het scheelt, afhankelijk van de versie, tot wel 90 kilogram. Dat is erg veel bij een gewicht van pakweg 1.250 kilogram en het heeft allerlei voordelen.

Wat heb ik daar als automobilist dan aan?

Een lager gewicht heeft direct uitwerking op het verbruik en de prestaties. De auto wordt zuiniger en accelereert vlotter. Daarnaast is het weggedrag beter en worden veel onderdelen minder zwaar belast. Het scheelt direct in de portemonnee omdat de motorrijtuigenbelasting lager is en je kunt bovendien ook met een minder sterke motor toe.

Heeft Audi dan kleinere motoren in de A3 Sportback gezet?

Je kunt de nieuwe A3 Sportback binnenkort ook krijgen met een 105 pk sterke 1.2 TFSI benzinemotor en een 105 pk 1.6 TDI dieselmotor. En er zijn bovendien twee versies van de 1.4 TFSI leverbaar, 122 en 140 pk, waarvan er een cilinderuitschakeling heeft.

Waarom moeten er cilinders worden uitgeschakeld?

Bij lage belasting worden onmerkbaar twee van de vier cilinders uitgeschakeld en dat bespaart brandstof. Daarom is dit meteen de zuinigste benzinemotor die net als de 1.2 TFSI en de 1.6 TDI in aanmerking komt voor 20 procent fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik.

Wordt het geen tijd voor een hybride Audi?

Daar wordt aan druk aan gewerkt. In 2014 komt er een plug-in hybride A3 Sportback met de toevoeging e-tron, waarmee je een flink stuk volledig elektrisch kunt rijden. Maar er komt over een jaar bijvoorbeeld ook een A3 Sportback op aardgas, dus de zakelijke rijder heeft straks veel keuze.

Motoren 1,4 TFSI (benzine) 1,8 TFSI (benzine) 1,6 TDI (diesel) 2,0 TDI (diesel)
CO2 g/km 130 123 99 108
Brandstofverbruik
(l/100 km) 
5,3 5,6 3,9 4,2
Acceleratie
(0-100 sec.)
9,5 7,3 10,9 8,7
Topsnelheid 203 223 195 216

De Audi A3 Sportback is te koop vanaf 26.900 euro (1.4 TFSI 122 pk) en heeft Energielabel A.

Meer domme vragen over zakenauto's?