Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 domme vragen over de Lexus IS 300h

Deze Lexus is in Nederland alleen als hybride leverbaar. Leuk zo zuinig, maar levert-ie ook prestaties? Deze en 6 andere vragen.

De nieuwe Lexus IS heet 300h. Zit er een sterkere motor in dan in de voorganger, de IS 250?

Het getal 300 slaat bij de nieuwe IS niet meer op de motorinhoud, want de nieuwe IS is net als alle andere Lexus-modellen in ons land alleen als hybride leverbaar. Hij heeft een benzinemotor en een elektromotor. Om aan te geven hoeveel kracht de 2,5 liter viercilinder benzinemotor en de elektromotor samen leveren, wordt een getal gebruikt dat overeen zou komen met de cilinderinhoud als het alleen een benzinemotor zou zijn.

Dus, als ik het goed begrijp is de auto net zo sterk als een drieliter motor?

Dat kun je wel ongeveer zo stellen. Het zogenaamde systeemvermogen van de zowel de benzinemotor als de elektromotor bedraagt 223 pk, bestaande uit 181 pk van de benzinemotor en 143 pk uit de elektromotor.

Gaat er dan kracht verloren als er maar 223 pk overblijft?

Nee dat niet, maar je mag de kracht van de twee gecombineerde motoren niet zomaar bij elkaar optellen, omdat ze samen zijn gebouwd. Bovendien gebruikt Lexus de elektromotor ook om een traploze overbrenging te creëren.

Nu begint het me te duizelen. Is de elektromotor tevens een traploze overbrenging?

Bijna! De elektromotor wordt gebruikt om samen met een zogenaamde planetair tandwielstelsel het effect van een continu variabele versnellingsbak te verkrijgen. Maar in werkelijkheid is er geen versnellingsbak en geen koppeling. Het voelt allemaal wel aan als een continu variabele transmissie (CVT) en het heeft daar alle voordelen van en de voordelen van de hybride techniek.

Wat zijn die voordelen dan?

De overbrenging van de kracht gebeurt schokvrij en het is ook niet merkbaar als van elektrische aandrijving naar benzinemotor of een combinatie daarvan wordt overschakelt. Door de hybridetechniek is de IS 300h heel erg zuinig: gemiddeld kan hij met 4,3 liter per 100 kilometer toe en dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 99 g/km. En daarmee is de IS 300h de zuinigste zakensedan op benzine in zijn klasse en voorlopig blijft hij in aanmerking komen voor 20 procent fiscale bijtelling.

Zuinig is natuurlijk mooi, maar in deze klasse verwacht ik ook wel wat prestaties.

Dat spreekt vanzelf. Maar zoals al gemeld heeft de Lexus in totaal 223 pk aan boord, dus dat zorgt wel voor vlotte prestaties. In 8,3 seconden sprint de IS 300h van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 200 km/h. Dat past wel bij het vlotte uiterlijk van de auto.

Verder nog iets dat ik over de nieuwe IS 300h moet weten?

Ja, het is goed te weten dat de nieuwe IS niet alleen een meer volwassen uitstraling heeft, maar ook ruimer is geworden. De wielbasis is verlengd en de auto is iets langer en hoger. Meer comfort, meer verfijning en toch een prettige rijdynamiek, ook al creëert de traploze overbrenging wel wat afstandelijkheid in de rijbeleving. O ja, de nieuwe IS 300h is – mede door het bijna gehalveerde brandstofverbruik (en dus CO2-uitstoot) – ruim 3,5 mille goedkoper dan zijn voorganger.

Motor 2,5 liter viercilinder benzine + elektromotor
Brandstof benzine
Aandrijving achter
CO2 g/km 99
Brandstofverbruik 4,3 l/100 km
Acceleratie van 0-100 8,3 sec
Topsnelheid 200 km/h
Energielabel A
Prijs 36.990 euro