De nieuwe Range Rover is niet bepaald een nivelleringsauto. Toch lijkt Nederland een goede afzetmarkt. Hoe dat zit.
De nieuwe Range Rover: vanaf 114.600 euro en met C-energielabel (3.0TDV6 Diesel)
6 vrij domme vragen over de nieuwe Range Rover:
De aanschaf van een nieuwe Range Rover? Dat is toch zoiets als dure bergschoenen kopen voor een wandelingetje in het park?
Voor een deel gaat deze vergelijking zeker op. De nieuw Range Rover is zeer geschikt voor de meest zware klimatologische omstandigheden en slechtste weg- en offroad eigenschappen. Wellicht een nog grotere technologische prestatie is het zogenaamde Terrain Respons-systeem dat volautomatisch de terreinomstandigheden ‘afleest’ en de auto hierop aanpast Zelfs oma van tachtig kan dus moeiteloos grind, sneeuw, modder zand of rotsen overwinnen. De auto doet echt al het werk. Maar ach, in Nederland met ons nagenoeg vlakke geasfalteerde wegennet, blijft dit toch eigenlijk een hypothetisch verhaal.
Dus had het voor de Nederlandse markt gerust een onsje minder gemogen?
Die vraag valt moeilijk te beantwoorden. Want je zult net met vakantie in Spanje zijn en je wil naar een mooi stukje strand, dat er alleen maar zo verlaten bijligt, omdat de weg er naartoe nagenoeg onbegaanbaar is. Of je gaat op wintersport, iets dat een gemiddelde range Rover-eigenaar zich zeker kan permitteren, en je belandt op een besneeuwd, bochtig landweggetje midden in de nacht. Dan ben je opeens heel blij dat het Adaptive Dynamic-systeem minimaal 500 keer per seconde de autobewegingen analyseert en voor optimale grip zorgt. Of dat het interieurdesign zorgt voor een optimaal zicht voor de bestuurder. Maar laten we ons niet alleen focussen op de terreinkwaliteiten. Er zijn andere redenen om een Land Rover te kopen. Eigenlijk is deze auto een bergschoen in de verpakking van een zeer duur luxe herenschoeisel.
Uhhh, u bedoelt?
Precies zoals het er staat. Designers streefden in de auto naar ‘The best place to be’. Tot in het kleinste detail. Zo is elk element van de stiknaden voor het leer exact gespecificeerd, zelfs formaat en vorm van de naalden zijn gedefinieerd. Het interieur biedt een mooie mix van natuurlijke materialen, de best perfecte stukken leder en nauwkeurig bewerkt metaal. Meest opvallend is de brede middenconsole, met houten oppervlak dat een luxe visuele dam vormt tussen de twee stoelen. De auto herbergt een royale verzameling aan functies die de rijder ten dienst staan, zoals een nieuw klimaatsysteem een state-of-the-art audiosysteem met maar liefst 29 luidsprekers en zelfs een eigen koelkastje. Het is het niveau waarnaar ook beroemde wereldburgers op zoek zijn. Niet voor niets laten sterren als Madonna, Jack Nicholson en Bruce Springsteen zich graag vervoeren in een Range Rover.
Waarom lijkt de auto van binnen zo op zijn voorganger? Had dat niet wat origineler gekund?
Nee dus. De opdracht aan de designers luidde: ‘Don’t change it, just make it better’. Wat is dan anders? Een paar opvallendheden: de rechthoekige lampen voor en achter, de in karakteristieke vorm gegoten LED-verlichting, de luchtroosters aan de zijkant en het ietwat schuinaflopende dak.
De auto oogt als een mastodont, dus voor snelle prestaties kun je beter bij andere merken aankloppen?
Natuurlijk, met bijna vijf meter aan lengte, en een breedte en hoogte van ongeveer twee meter, is de auto een gigant in het verkeer. Maar wel eentje die op een streng dieet heeft gestaan, waardoor ten opzichte van de voorganger meer dan vierhonderd kilo is verloren (of gewonnen). Met name de 3.0 TDV6 dieselmotor heeft hier flink van geprofiteerd en perst er een fraaie acceleratie uit van 0-100 in 7,9 seconden. De 4,4 SDV8 diesel doet daar nog eens een seconde minder over. De 5,0 V8 supercharged raffelt er zelfs een sprint uit van zo’n 5.4 seconden.
In elk geval is de Land Rover veel te duur voor Nederland in crisistijd…
Nee, de Land Rover is bepaald niet een nivelleringsauto. Toch lijkt in Nederland een goede afzetmarkt voor de auto in het verschiet te liggen. De voortekenen liegen er in elk geval niet om. Reeds in de voorinschrijving hebben er zich meer dan 100 kopers gemeld.
Technische gegevens van de nieuwe Range Rover:
Motoren | 3.0 TDV6 Diesel | 4.4. SDV8 Diesel | 5.0 V8 Supercharged Benzine |
CO2 g/km | 196 | 229 | 322 |
Brandstofverbruik (l/100 km) |
7,5 | 8,7 | 13,8 |
Acceleratie (0-100) |
7,9 | 6,9 | 5,4 |
Topsnelheid | 210 | 218 | 225 (optie: 250) |
Hein van Dam schrijft voortaan eens per twee weken op MT.nl over zakenauto's.