Neople profileert zichzelf als uitzendbureau voor AI-medewerkers. Digitale collega’s, die ‘naadloos’ integreren in de cultuur en workflow van een bedrijf.
Wat: uitzendbureau voor AI-medewerkers
Wie: Sander Kok (43), Job Nijenhuis (29), Hans de Penning (30), Bas Ploeg (32) en Menno Zevenbergen (35)
Sinds: 2023
Omzet: 870.000 euro in 2023
Funding: 1,5 miljoen euro, via Peak en Curiosity
Werknemers: 22
Website: neople.io
‘Max had een topdag vandaag!’ of ‘Gaat het wel goed met Bob?’ Aan de feedback die Neople op de prestaties van uitgezonden personeel krijgt, is op zich niets vreemds. Alleen zijn Max en Bob geen echte mensen. Het zijn AI-medewerkers – digitale collega’s.
Inmiddels werken er ‘Neople’ (een samentrekking van new en people) bij vijftig bedrijven. En dat zijn niet de minste: onder meer Levi’s, PSV, Vitaminstore en Travelbags zijn klant bij de startup. Medeoprichter en ceo Hans de Penning was eerder grondlegger van het zakelijke deelautobedrijf Amber, dat vorige zomer opging in MyWheels.
Die verkoop bood ruimte voor een nieuw ondernemersavontuur, en wel op het gebied van AI. Met compagnons Job Nijenhuis, Bas Ploeg en Menno Zevenbergen deelt De Penning de missie om kunstmatige intelligentie voor elk bedrijf toegankelijk te maken. Daar is vraag naar. AI helpt ondernemingen om mensen beter en slimmer in te zetten, iets dat hard nodig is in deze krappe arbeidsmarkt. Met investeerder Sander de Kok is het team van founders compleet.
Neople begon vorig jaar met ondersteuning op customer support. Dan denk je al snel aan chatbots, maar de diensten van de startup gaan verder. Nieuwe digitale medewerkers worden ‘naadloos’ geïntegreerd in de cultuur en workflow van een bedrijf, aldus de oprichters. Net als de andere collega’s zijn ze aanwezig in Slack, Teams, Whatsapp, Zendesk of Trengo met eigen gebruikersaccounts.
Omdat ze worden gevoed met bedrijfsdata – informatie van de website, interne kennisbank, mailgeschiedenis en Google Drive – weten ze alles wat een ‘echte’ collega ook zou moeten weten. Plus, de Neople communiceren in de tone of voice van het bedrijf en leren van elke interactie. Belangrijk ander punt is dat de AI-medewerkers dingen kunnen ‘doen’. Zoals zelfstandig mails versturen en opvolgen, orders plaatsen en retouretiketten uitprinten.
Na customer service ziet Neople mogelijkheden om medewerkers ook op andere afdelingen te plaatsen. Bijvoorbeeld op marketing of sales: de software kan grote hoeveelheden data verwerken en analyseren en taken proactief uitvoeren. Er wordt ook gewerkt aan features waarbij meerdere digitale collega’s met elkaar kunnen samenwerken, in verschillende rollen.
Klanten zijn blij met de AI-aanwinsten aan hun team, blijkt uit feedback. Ze zien volgens de oprichters ‘significante verbeteringen in efficiëntie, productiviteit en werknemerstevredenheid.’ Investeringsmaatschappij Peak is ook onder de indruk en stak samen met AI-investeerder Curiosity 1,5 miljoen euro in de startup.
Dat geld gaat naar opschaling. Neople wil de grens over, eerst binnen Europa en later ook daarbuiten. De eerste klanten in België en Groot-Brittannië zijn al binnen.
(vink aan, e-mail verplicht)