Je hebt een briljant idee voor een nieuw product. Je ziet je zelf wel staan tussen het rijtje ondernemers die ‘hardware’ maken voor consumenten. Denk aan innovatieve shirts, disruptieve kookpannen, een slimme olijfoliefles, een baanbrekende analoge volumeknop voor je oor, een grensverleggende wasmachine zonder elektriciteit, een vernieuwende pottenopener en een modulaire buitensportjas.
Crowdfunding
Veel van bovenstaande producten lanceerden de ondernemers via internationale crowdfundingplatforms zoals Kickstarter en Indiegogo. Met crowdfunding haal je niet alleen geld op, maar je doet marktonderzoek en voert meteen een marketingcampagne. Met een pre- order kan je je klanten vragen om wensen en met de doorontwikkeling van je prototype daarop in spelen. Je test je aanbod en doet aan validatie van je propositie.
Vraag is of crowdfundpubliek representatief is voor de echte markt. Zo zei Richard de Jong van Knops eerder tegen Sprout: “Het zijn mensen die vaak vooraan staan. Dat is inderdaad niet de normale markt. Maar het zijn wel mensen die de richting van de markt kunnen bepalen. Dus in dat opzicht is het goed om de markt daar te testen.”
Uitdaging
Internationaal funden zorgt voor volume, maar ook voor een logistieke uitdaging. Tacco Marijnen van Crowd Cookware: “De grootste uitdaging is nu om de pannen zo snel mogelijk bij de mensen te krijgen. We hoopten op veel verkoop in de VS, ook gezien thuisbasis Kickstarter. We zien nu veel orders uit New York, San Francisco, Seattle, maar ook Berlijn, Singapore en Stockholm. Maar we hadden niet verwacht dat er ook orders zouden komen uit tientallen andere landen, tot en met kleine eilandjes in de Stille Oceaan. Daar ligt een logistieke uitdaging.”
Investeerders
Naast crowdfunding lukt het een aantal ondernemers financiering bij investeerders op te halen. Met een geslaagde crowdfundingcampagne achter de rug bleek dat een stuk gemakkelijker dan zonder. Met een business angel als investeerder haal je kennis, ondernemerservaring, een netwerk en geld in huis. Daartegenover staat afdracht van aandelen en zeggenschap.
Richard de Jong van Knops over de keuze tussen crowdfunding en een investeerder: “Als we niet voor crowdfunding hadden kunnen gaan, dan hadden we met prototypes moeten aankloppen bij een investeerder. Je ziet dat dat een nogal harde wereld is, met veel aandelen voor zo min mogelijk risico. Het geld dat ze erin pompen willen binnen 5 tot 10 jaar vertienvoudigen, ze willen het bedrijf verkopen en return of investment krijgen. Kortom, zij kijken er heel anders naar. Bij crowdfunding geef je iets aan de crowd, een preorder met korting, en zij helpen je om je bedrijf op te zetten. Een win-winsituatie wat mij betreft.”
Pitchen en stapelen
Sommige ondernemers combineerden crowdfunding en investeerders om tot een totaalbedrag te komen, gespreid over verschillende groeifasen. Ze stapelden zo verschillende vormen van financiering. Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen van Labfresh haalden tot nu toe 1,5 miljoen op voor hun innovatieve modemerk.
Labfresh gebruikt crowdfunding-kapitaal om voorraden te financieren. Voor verdere groei deed de startup een eerste investeringsronde (80.000 euro), dankzij een deelname aan het Deense tv-programma Lion’s Den. Labfresh kreeg van drie van de vijf ‘leeuwen’ een aanbieding en koos uiteindelijk voor Tommy Ahlers, een Deens tech-ondernemer.
Investeerders of crowfunding
Coen Vermeer van Gentlewasher haalde bij een groep van acht informele investeerders een half miljoen euro op. Hij gaf de voorkeur aan investeerders boven crowdfunding. “Ik dacht, als we een wereldwijde crowdfundingcampagne doen en je belooft mensen over een half jaar een product, dan kan dat wel eens mis gaan. Ik heb liever dat investeerders boos op me worden, dan duizenden crowdfunders. Ik heb veel liever dat ik het wat rustiger doe, op mijn tempo. Daarbij is crowdfunding leuk voor een selecte groep crowdfunders, maar het is nog steeds geen validatie van de markt. En je biedt een product vaak ver onder de marktprijs aan.”
Eigen geld en financiering uit je eigen bedrijf
Vaak start je om de eerste investeringen met eigen geld te doen. Een andere manier om de externe financiering te beperken is bootstrapping. Aan de ene kant gebruik je dan de beschikbare bronnen optimaal en aan de andere kant bespaar je kosten. Gebruik voor inspiratie de ultieme checklist bootstrapping (https://mtsprout.nl/artikel/financiering/bootstrappen-de-ultieme-checklist-voor-iedere- ondernemer-die-wil-groeien-zonder).
Subsidies en regelingen
Als je een technisch innovatief product ontwikkelt, loont het de moeite je te oriënteren op subsidies en overheidsregelingen. Voor de verschillende fasen in productontwikkeling zijn er financieringsopties beschikbaar.
Idee
De eerste fase is ideevorming. Je brainstormt, onderzoekt en werkt uit. Samen met onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten kom je verder. Hier vind je inspiratie en informatie voor je innovatie.
Kijk voor regionale initiatieven zoals kennisvouchers of incubatorprogramma’s bij valorisatieprogramma’s of bij regionale ontwikkelingsmaatschappijen. TNO geeft 1 dag gratis technologie-advies. De KVK kan je hiervoor in contact te brengen met adviseurs van TNO. Of maak gebruik van de Centers of Expertise op hogescholen en universiteiten. Laat je inspireren door onderzoeken van kennisinstellingen, gebruik de faciliteiten voor je eerste testen of schakel een student in voor een oriënterend onderzoek.
Als mkb’er kan je ook via RVO.nl een oriënterend octrooionderzoek doen. Met een MIT kennisvoucher beantwoordt een kennisinstelling je innovatievraag. Om een innovatief idee tot de start van productontwikkeling te brengen, is er de vroegefasefinanciering (VFF).
Productontwikkeling
Je idee is ontwikkeld tot een prototype. In deze fase zijn er fiscale voordelen, subsidies en het innovatiekrediet. Een belangrijke fiscale regeling is de innovatiebox. Voor loonkosten van je research- en development project is er de fiscale regeling Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk, WBSO. Voor de ontwikkeling van nieuwe producten, processen of diensten is het innovatiekrediet.
De markt veroveren
Je prototype werkt goed. Je hebt de productie georganiseerd en een marketingplan. Je hebt een launching customer (distributeur, groothandel, retailketen) of je kiest voor crowdfunding. Voor het vermarkten bestaan geen algemene subsidies. Wel zijn specifieke regelingen om internationalisering te stimuleren zoals coaching Starters International Business en kennisvouchers voor juridisch en fiscaal advies. Als je product introduceert voor ontwikkelingslanden financiert het Dutch Good Growth Fund voor start-ups. De overheid biedt garantieregelingen zoals bijvoorbeeld Seedfondsen, waardoor een financier minder risico loopt.
Overige financieringsvormen
Werkkapitaal is het geld dat je onder meer gebruikt om leveranciers betalen en voorraden aan te vullen. Misschien kan je met je leverancier of producent een langere betaaltermijn afspreken, zodat jij extra financiële ruimte organiseert: leverancierskrediet. Sommige ‘hardware’-ondernemers gebruikten daar crowdfunding voor.
Omzet gegroeid
Als je een substantiële omzet hebt en voldoende resultaten kan laten zien, zijn er meer mogelijkheden. Financieringsvormen voor werkkapitaal zijn dan rekening-courantkrediet van een bank, factoring, familie en vrienden of een online fintechkrediet. Met leasing financier je bedrijfsmiddelen voor 100% door maandelijks een bedrag te betalen in plaats van één keer een groot bedrag. Zo houdt je ruimte voor werkkapitaal in je bedrijf.
Verder kan geld voor productontwikkeling of voorraadproductie onderdeel zijn van een groter bedrag aan investeringen. Denk dan aan financiering via regionale ontwikkelingsmaatschappijen, private debtfondsen of een kredietunie.
Verder lezen:
Er is extreem veel alternatieve financiering beschikbaar, kijk maar
Alternatieve financiering via fintech: dit zijn je opties
10 manieren waarop je bij de overheid kan aankloppen voor financiering voor je startup of scaleup