VAN Marianne
AAN Bob
ONDERWERP De kwestie Van der Hart
Hoi Bob,
Tijdens het MT zei je dat je nog zou terugkomen op de kwestie Van der Hart. Heb je al een besluit genomen? De tijd begint te dringen, want zijn contract loopt over drie weken af.
Marianne Bovenlanden, HR-manager
Hoi Marianne,
Nee, nee, nog niet aan toegekomen. Het staat wel op mijn lijstje, maar geef me nog even wat bedenktijd.
Bob
Bob,
Sorry hoor, maar je zegt voortdurend dat we in deze tijden van crisis zéér slagvaardig moeten handelen, als het moet ook hárd. Maar net als voor de crisis schuif je zelf weer alles eindeloos voor je uit. Niet alleen de kwestie Van der Hart. Wat we met Willemien doen hangt nu ook al wéken in de lucht. En of we die deal met Akkerton nu wel of niet aankunnen, dat komt ook telkens terug op de MT-agenda zonder dat we een stap verderkomen. Het enige wat je zegt is: daar komen we in het volgende MT op terug. Ik vind nu toch echt dat je wat besluiten moet nemen, ook als voorbeeld naar de andere managers. Want op deze manier verslappen we allemaal.
Marianne Bovenlanden, HR-manager
Marianne,
Ik heb eens goed zitten nadenken en tegen mezelf aangepraat en je hebt ergens misschien wel gelijk. Als ik zelf niet voortdurend besluitvaardig optreed, dan doet de rest dat natuurlijk ook niet. Ja hé, Marianne, ik ken ze nog wel, de drie B’s: Behaviour Breeds Behaviour! Me dunkt dat het dan ook hoog tijd is dat ik het goede voorbeeld geef, zodat de rest kan volgen. Ik wou de volgende besluiten nemen:
- Het contract van Van der Hart verlengen we niet. Punt uit.
- Jack gaat Sales leiden en Willemien halen we ervan af. Ben ik heel zeker van.
- Ook al zijn de marges bij die Akkerton-deal flinterdun, we gaan die deal toch doen. Op termijn komt daar veel meer omzet uit. Geen enkele twijfel over mogelijk.
Bob
Bob,
Ja, ik juich het natuurlijk toe dat je nu ineens wel besluiten neemt, maar weet je het allemaal écht wel zeker? Mijn commentaar, in het kort:
- Van der Hart heeft geen contract, die is gewoon in vaste dienst, met een opzegtermijn van vier maanden. Dat wilde hij indertijd en jij ging ermee akkoord omdat we met Van der Hart volgens jou de oorlog gingen winnen. Als we hem zomaar ontslaan, kost ons dat minstens 70 mille én de kans op een slepende rechtszaak. Heb je dat er voor over? Of toch maar een heel ernstig gesprek met de man?
- Jack? Sorry hoor, Bob, maar ik denk dat het management op Sales dan alleen nóg erger wordt. Ronald lijkt me de man.
- Maar het púnt is net: als we Akkerton al als klant willen, dan moeten we gespecialiseerde mensen ervoor aannemen, en dan zijn die marges helemaal weg. Durf je echt die investering aan? Ik raad het echt af, Bob. Denk ook aan Hoofdkantoor in deze.
Marianne Bovenlanden, HR Manager
Marianne,
Dat zijn duidelijke punten jouwerzijds. Daar hou ik van. Duidelijkheid. Zeker in deze tijden. En met jouw feedback in gedachten wil ik heel duidelijk zijn over wat ik wil:
- We gaan een ernstig gesprek aan met Van der Hart. Doe jij dat? Ik zit nogal vol deze en volgende week en daarna zit ik op de cursus Clear & Present Leadership en we hadden het er al over: in deze tijd moet je zaken niet uitstellen. Bovendien ken jij hem beter dan ik.
- Ik kies voor Ronald. Goeie vent. Daar gaan we gewoon de oorlog mee winnen. Vertel jij Willemien dat zij een stap teruggaat? Jij kent haar beter dan ik.
- Ja, dat van Akkerton, daar zeg je wat: dat kan niet met onze eigen mensen, daar heb je inderdaad specialisten van buitenaf voor nodig en dan draaien we er inderdaad verlies op. Bovendien zal Hoofdkantoor het niet accepteren dat we ineens mensen gaan aannemen. Weet je wat, Marianne? Dit sleept al zolang, ik vind dat ik ook hier als directeur de knoop moet doorhakken: die deal gaat niet door.
Of denk je dat ik nu te hard van stapel loop, Marianne?
Bob
Bob,
O nee hoor, Bob. Ik ben juist trots op je!
Marianne Bovenlanden, HR-manager