Dag Thomas,
Ik begrijp dat je vrijdag a.s. een presentatie houdt voor je mensen, vooral met het oog op 2017. Prima. Ik wil alleen even vragen of ik van tevoren even je presentatie mag zien. Dat hebben we in het MT ook zo afgesproken. Niet dat we alles 100 procent willen stroomlijnen, juist niet: wij stellen een eigen creatieve, leuke inbreng juist zéér op prijs. Maar wel dat de communicatie naar onze mensen toe telkens toch dezelfde boodschap en dezelfde toon bevat. Stuur je me even wat?
Bob
Hoi Bob,
Hier m’n Powerpointje voor vrijdag. Het zou kunnen dat je de toon wat vrij vindt, maar die jongens van Sales, Bob, daar moet je nou eenmaal luid en duidelijk tegen zijn, anders komt er echt geen boodschap over, en je moet het wat ludiek verpakken, anders haken ze af.
Thomas van Lier
Chief Executive Sales Department
Hoi Thomas,
Ik heb ‘m even snel bekeken. Tja, ik denk toch dat je af en toe iets té duidelijk bent en iets té ver gaat qua ludieke verpakking. Voorbeeldje. Neem nou die tekst: WAT WIJ VAN JULLIE VERWACHTEN….
…EEN SNOEIHARDE KILLERS MENTALITEIT
Dat illustreer je dan ook nog met een plaatje van een SS-eenheid. Dat is echt niet de toon en boodschap die wij willen. Zou het allemaal wat subtieler kunnen?
Bob
Hoi Bob,
Dat plaatje van die SS-eenheid, tja, da’s zo’n geintje waar mijn mannen wel de humor van inzien. Maar goed, ik schrap dat deel wel. Vind je zeker die illustratie bij de tekst EN WAT ER GEBEURT… ALS JE JE TARGETS NIET HAALT ook te ver gaan?
Thomas van Lier
Chief Executive Sales
Dag Thomas,
Goed dat je me daar op wijst, daar had ik even overheen gekeken. Ja, natuurlijk gaat dat veel te ver, zo’n man die aan het plafond hangt en die vrouw die er met een zweep overheen gaat. Zo geven wij toch geen presentaties binnen dit bedrijf. Nogmaals: wij stellen een stukje eigen creativiteit best op prijs, maar dit is echt niet wat we willen.
Bob
Hoi Bob,
Nou, oké dan, als ’t zo moet, dan gooi ik al die grappen en grollen er wel uit. Mag ik wel gewoon doorgaan met de verkiezing van de beroerdste verkoper van het jaar of is dat ineens ook al niet meer naar jullie smaak?
Thomas van Lier
Chief Executive Sales
Thomas,
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van die verkiezing gehoord. Hij zit ook niet in je presentatie.
Bob
Bob,
Nee, die doe ik altijd ná de presentatie. Ik maak eerst de top vijf bekend, gewoon gemeten naar omzet en klantcontacten, en dan mag iedereen meestemmen wie van die vijf de allerberoerdste verkoper is. Die krijgt dan traditiegetrouw de dikke lulprijs. Dat is echt altijd weer een half uurtje gieren en brullen. Daar is zo’n bijeenkomst toch ook voor? En wie die prijs krijgt, die neemt dat doorgaans ook gewoon leuk sportief op. Ja, oké, vorig jaar niet, Erik Molenaar meldde zich meteen ziek, maar dat is allemaal weer goed gekomen, sterker nog: Erik staat dit jaar weer gewoon op mijn lijstje van vijf, ja, als Erik niet oppast heeft hij straks twee dikke lullen op zijn bureau staan.
Thomas van Lier
Chief Executive Sales
Thomas,
Ik begrijp best dat je het allemaal levendig wilt houden, daar heb ik ook alle lof voor, maar dit gaat gewoon te ver, dat past echt niet meer bij ons bedrijf.
Bob
Bob,
Nou goed hoor, ik begrijp de boodschap. Moet ik trouwens in dit kader de verkiezing van kloteklant van het jaar ook schrappen? Evenals onze traditionele sales slipjesparade op het eind? En wat doe ik met Monica en haar act? Die heeft die leren kleding al gekocht en ik kan het naar haar toe eigenlijk niet maken om het nu nog af te blazen. Dat geldt eigenlijk ook voor die dwerg die ik heb ingehuurd om de kleinste bonus van het jaar te overhandigen.
Thomas van Lier
Chief Executive Sales
Thomas,
Is het wellicht een idee dat je nú even langskomt en dat wij samen even jouw hele presentatie en programma doornemen? Ik zou dat érg op prijs stellen.
Bob
Afbeelding via Dashmote