Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challengers van 2015: Aviationglass

Met Aviation Glass vernieuwen Jaap Wiersema en John Rietveld de vliegtuigindustrie, én schopten ze het dit jaar tot de Sprout Challenger 50. Marcel Boekhoorn is een van de supporters die gelooft in het concept van glazen vliegtuigramen.

Wat: vliegtuigramen van glas
Wie: Jaap Wiersema (46) en John Rietveld (52)
Daagt uit: plasticfabrikanten
Sinds: 2012
Medewerkers: 13

Het uitzicht uit een vliegtuig wordt meestal bedorven door een bekrast en groezelig plastic raampje. De naam van Aviationglass verklapt al hoe dat beter kan: met gelaagd glas.

“Onze vinding is minstens zo sterk als polycarbonaat, dunner, duurzamer en het voldoet aan de strengste eisen”, zegt coo Jaap Wiersema. Goedkeuring van de Europese luchtvaartautoriteiten heeft hij al op zak voor de toepassing in vliegtuiginterieurs.

“Lichtgewicht spiegels hebben op korte termijn de meeste potentie, en afscheidingswanden tussen business- en economyclass. Een vliegtuigbouwer doet al zaken met ons, zodat de omzet volgend jaar op gang komt.” 

Met Marcel Boekhoorn als investeerder achter zich heeft Aviationglass de tijd om ook de leveranciers van kunststof ramen uit te dagen. “Die zijn lastig te produceren, ik vraag me af of de grote kunststofmakers er rouwig om zullen zijn als ze luchtvaartklanten verliezen.”

Voor het succes van Aviationglass zijn twee adviesbureaus onmisbaar, zegt Wiersema. “Beacon doet voor ons de innovatieplanning en weet hoe en wanneer je een product moet testen en valideren. Een andere partner is ADSE, die zich helemaal toelegt op de luchtvaartcertificering.” “

Ze kennen de regels en het papierwerk. Wat dat betreft is er in Nederland nog een hoop te leren van onze oud-Fokkerianen.”

Zie ook:
Picnic is dé Challenger van 2015
Challengerday 2015 in beeld
Challengerday 2015: de beste quotes
Aftermovie van Challengerday 2015