Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger50: Zielwear verduurzaamt de kledingbranche door on demand te werken

Marleen Vogelaar staat in de Challenger50 namens Zielwear, haar on demand-productieplatform voor textiel. Overtollige kledingpartijen weggooien is er niet meer bij; je produceert enkel wat je verkoopt.

Zielwear
Wat: 
On demand-kledingproductie
Wie: Marleen Vogelaar
Sinds: 2015
Omzet: geen commentaar
Daagt uit: verspilling in de kledingindustrie
Website: zielwear.com

Dat fast fashion niet duurzaam wordt geproduceerd, is algemeen bekend. Minder mensen zullen weten hoeveel kleding wordt vernietigd, verbrand zelfs, omdat modeseizoenen elkaar opvolgen en de merken erachter hun overtollige voorraad liever niet op de markt terugzien. De oplossing volgens Marleen Vogelaar: alleen produceren wat je verkoopt, liefst on demand en in zo kort mogelijke tijd.

Shapeways

En daar is de link met 3D-printen, zoals Vogelaar dat aanbood bij haar eerdere bedrijf Shapeways, de 3D print-scaleup. Net als bij die printbusiness is Ziel een on demand-productieplatform, zij het voor textiel. En het hielp natuurlijk dat Vogelaar mede-oprichter was van het grootste digitale productieplatform ter wereld: haar kennis van en ervaring met digitale productie vertaalt ze nu naar kleding. Shapeways is jaren geleden al verhuisd naar New York, en daardoor is Zielwear in de eerste plaats opgezet vanuit de VS.

Duurzaam, lokaal, sociaal

Daarbij disrupt ze de industrie met de on demand-productie, die ook nog duurzaam, sociaal en lokaal geschiedt in een eigen atelier. Daarbij belooft het ook nog een ultrakorte levertijd van 2 dagen. Tot nu toe draait Zielwear vooral om sportkleding en ‘active wear’, modieuze varianten daarvan. De letters en andere plaatjes op de kleding worden digitaal geprint, wat water en vervuiling scheelt. De stof is gemaakt uit gerecylcede kunststof en het verven ervan gebeurt zonder water te verbruiken.

Everlast

De ondernemers achter Ziel beperkten zich tot nu toe tot de States, waar ze inmiddels sportkleding maken voor NBA-spelers en merken als Everlast, Bloomingdales en KROST. In oktober 2018 haalde Ziel 1,5 miljoen dollar aan vers kapitaal op en aan de overstap naar Europa wordt gewerkt. En wat de naam betreft: die betekent in het Duits ‘doel’, en de scaleup blaakt inderdaad van purpose.