Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Utomik is de Nederlandse Spotify voor games

Utomik wil de Spotify voor games worden. De Eindhovense startup gaat binnenkort de markt op met een abonnement van 10 euro, nadat een eerste groep testers de dienst heeft uitgeprobeerd.

Bij zo’n all you can eat-model moet er natuurlijk wel veel te ‘eten’ zijn: op dit moment bestaat de catalogus van Utomik uit (licenties voor) 80 games, zoals Assassin’s Creed: Black Flag, Bioshock Infinite en Dishonored. Die spellen worden live gestreamd naar de pc van een speler.

Utomik gaat zo de concurrentie aan met diensten Onlive en Playstation Now. Oprichters Doki Tops, Mark Schroders en Chris van der Linden beloven snelle streams van hoge kwaliteit. Dat helpt ook om vertragingen (lag) tijdens het spelen te voorkomen. ‘Mensen moeten niet denken dat dit wéér een streamingdienst is’, zegt product director Van der LInden. Hij legt uit dat je via diensten als Onlive niet echt het spel zelf speelt, ‘maar ze sturen een video-render naar de speler. Dat leidt tot kwaliteitsverlies.’

Ervaring

De oprichters van Utomik werkten al enkele jaren samen in Kalydo, een streamingdienst voor de b2b-markt. ‘Daar waren we al een tijdje aan de weg aan het timmeren. We nemen die ervaring mee, maar we willen een consumentenproduct in de markt zetten.’

Om een internationaal publiek – en investeerders – aan te spreken noemt Utomik zich ‘USA-based’. Het vorig jaar september opgerichte bedrijf heeft behalve een kantoor in Eindhoven ook een vestiging in Palo Alto (Silicon Valley) en is ook officieel een Amerikaans bedrijf.

‘We richten ons nu vooral op de VS. Dat is voor ons qua contentpartners goed, de uitgevers waar we mee samenwerken zitten daar.’ En Nederland heeft wat Utomik betreft niet echt de juiste investerings- en ondernemingsmindset, zegt Van der Linden. ‘Dat merkten we met Kalydo ook. Vandaar dat we nu hebben gezegd, we zijn Amerikaans. In de VS zijn ze wel gewend om zoiets in de markt te zetten.’

Inhaken

Utomik is nu druk in gesprek met ‘alle grote partijen’ uit de gamesindustrie. Die gesprekken lopen volgens Van der Linden goed. ‘Er wordt positief op gereageerd. Maar die bedrijven zijn groot en zitten in traditoneel model van doosjes verkopen. Ze willen het wel eerst even zien.’ Maar, zegt Van der LInden, ‘als die partners dit zien, dan zullen ze snel inhaken’.

Utomik wilde niet wachten met lanceren tot alle mogelijke contentdeals klaar waren. ‘Onze gebruikers moeten vooral enthousiast zijn dat het goed werkt. Daarna gaan we de catalogus verder uitbouwen. Het is een beetje een kip en ei-verhaal.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het team van Utomik werd donderdag enigszinds overdonderd door alle media-aandacht die plotseling losbarstte, nadat het eerste persbericht toch al een week geleden werd gepubliceerd. ‘Vanuit onze ervaring met Kalydo hadden we zoiets van ‘laten we maar niet te snel juichen’. Al deze aandacht hadden we niet verwacht.’

Behalve de testgroep van ongeveer 100 mensen meldden zich tot nu 2.000 nieuwe testers zich aan, die stapsgewijs zullen worden toegelaten. Het is nog niet bekend wanneer de dienst zijn deuren opengooit voor het grote publiek.