Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo voorspelt Semiotic Labs wanneer (en waarom) machines kapot gaan

Startup van de Week Semiotic Labs voorspelt met big data wanneer motoren en machines in fabrieken en hijskranen kapot gaan. Medeoprichter Simon Jagers pitcht.

Wat is Semiotic Labs? 

Semiotic Labs voorspelt wanneer en waarom machines zoals windturbines en productieapparatuur stuk gaan, vooral wanneer die gebruik maken van elektromotoren. Niet zonder reden, er staan in Europa zo’n 100 tot 150 miljoen van die apparaten. Door een sensor te plaatsen in de verdeelkast van een fabriek, de plek waar de stroom wordt verdeeld, kan het bedrijf zien wanneer motoren haperingen vertonen in de elektriciteit die ze afnemen. Dat is een teken dat enige tijd later het apparaat, of een gedeelte ervan, naar zijn grootje gaat. Een verschil met de bestaande controletechnieken dat de medeoprichter zo omschrijft: “Wij kijken in het hart van de motor. Meer traditionele technieken kijken naar de buitenkant.”

“Er zijn twee dingen belangrijk in ons werk: betrouwbaarheid en de tijd tussen de voorspelling en de storing.” Die eerste spreekt voor zich, of in de woorden van Jagers: “Als je iemand al twee keer zonder reden in een koude haven naar een hijskraan hebt laten kijken komt die de derde keer niet meer.” Het bedrijf wil de periode tussen een aankondiging van een storing en het optreden van de storing zelf verlengen naar 1 tot 12 maanden. Dat moet binnen een jaar lukken, in de voorzichtige voorspelling van de medeoprichter. 

Wie zitten erachter? 

Jagers kwam op het idee toen hij het boek On Intelligence (Jeff Hawkins) las. “Dat gaat over een algoritme dat de hersens nabootst. Met die inspiratie ben ik om me heen gaan kijken.” In de wetenschap dat sensoren de afgelopen jaren continu goedkoper werden, net als de manier om data op en neer te sturen. “Zelf data analyseren gaat al lang niet meer, door een overvloed aan gegevens, maar de vraag naar de analyses daarvan wordt alleen maar groter.”

Vanaf het eerste moment overlegde hij die ideeën met medeoprichter Gerben Gooijers, die Jagers kent sinds zijn studententijd. “Hij heeft bij handelshuis Optiver veel ervaring opgedaan in het opzetten van een big data analyse-omgeving, dat sluit heel goed aan bij Semiotic Labs.” Om te kijken naar de vraag naar het concept zijn de twee met ‘een aantal slides’ langs bedrijven gegaan. “Die waren eigenlijk zonder uitzondering bijzonder positief over het idee van ‘wanneer en waarom’ machines kapot gaan.” 

Wie zitten te wachten op Semiotic Labs? 

“Eigenlijk alle klanten voor wie geldt dat de kosten voor ongeplande downtime (machines die niet werken, red) hoog zijn. Denk bijvoorbeeld aan de procesindustrie, of als je met een schip van hier naar New York moet varen. Dan is het ook heel vervelend als halverwege de motor stuk gaat.”

Wat is het verdienmodel? 

Tot nog toe hebben de mannen alleen de kosten voor de hardware doorbelast, zodat ze het bedrijfsconcept kunnen valideren. Zodra het algoritme waarop het bedrijf is gebaseerd op schaal is bewezen volgt er een pay per use-model waarvoor de klanten per maand betalen. 

Hoe ver is Semiotic Labs? 

Jagers: “Op beperkte schaal hebben we tot nu toe hele goede resultaten laten zien. We gaan nu met een aantal grote partijen het concept in de praktijk brengen.” Een daarvan is Strukton Rail, die een deel van het Nederlandse spoor onderhoudt en recentelijk het spoor van het metronetwerk in Riyad (Saoedi-Arabië) heeft aangelegd, tegen een kostprijs van bijna 1 miljard euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Strukton Rail is zelfs meer dan een klant, dat is echt een partner van ons. We denken samen na over toepassingen in en om het spoor en zorgen dat we die samen verder ontwikkelen en testen, als aanvulling op het monitoringsystemen van Strukton zelf. Voor ons is een dergelijke samenwerking enorm belangrijk: Strukton kent de markt, beschikt over een enorme berg aan data en kennis én is bijzonder actief op het innovatie-vlak.” 

Nog funding nodig? 

Dankzij een investering van Uniiq en technisch dienstverlener Engie Technical Services eerder deze maand is de geldkist voorlopig gevuld. Maar “we zijn voorzichtig al aan het kijken naar een volgende financiering”.