1. Als plan A niet werkt is er altijd nog een heel alfabet over
Of het nu gaat om het opzetten van een bedrijf of het introduceren van een product, je mag ervan uit gaan dat je oorspronkelijk idee of tactiek vroeg of laat het onderspit delft. Bedrijven zijn er goed in hun oplossing of strategie tot in de puntjes uit te werken om vervolgens ten strijde te trekken, maar vaak blijkt al snel dat niets zo weerbarstig is als de buitenwereld.
Het is dan ook niet erg dat jouw idee niet aanslaat, als je maar zorgt dat er een plan B en C klaar staat. Van fouten en mislukkingen leer je het meest dus er is maar één juiste strategie: Bereid je voor op mislukking en “Fail Fast!”.
2. Sta open voor verrassende ontmoetingen
Door een open blik te hanteren zie je kansen waar je ze voorheen niet zag. Het is dan ook belangrijk om soms uit je vertrouwde cirkeltje te stappen en nieuwe verbindingen te leggen en ervaringen op te doen.
Alhoewel wij bij Evolve geloven in het opbouwen van expertise, en dit veel tijd en oefening vraagt, merken we ook dat de meest verrassende ontmoetingen zo af en toe tot succes leiden. Zo doen we regelmatig inspiratie op bij innovatieve startups, maar leren we ook nog iedere dag van gevestigde namen waar we een kijkje in de keuken nemen.
Een voorbeeld hiervan is onze rol als mentor bij de startup accelerator Startupbootcamp. Een programma waarin internationale startups actief zijn met hun verfrissende kijk op innoveren en ondernemen. Zij leren van onze ervaringen maar tegelijkertijd doen wij een schat aan inzichten op en leren we van onze collega mentoren die actief zijn bij gevestigde organisaties uit andere markten.
3. Get out of the building!
De waarheid is buiten te vinden, ook wij ervaren dit iedere dag. Bedrijven verliezen zichzelf vaak in hun eigen waarheid, een waarheid die er maar ten dele toe doet. Want laten we eerlijk zijn, is het niet veel belangrijker om te weten wat (potentiële) klanten vinden van jouw bedrijf of product?
Daarom is het belangrijk om iedere dag de deuren wagenwijd open te zetten, mensen te vragen waar ze behoefte aan hebben en hoe ze tegen je bedrijf of product aankijken. Vervolgens moet je natuurlijk wel bereid zijn om aan de slag te gaan met deze inzichten. Om met de woorden van Steve Blank te spreken: “Get out of the Building!”.
4. Zorg voor een duidelijke positionering en professionele uitstraling
Als bedrijf is het niet alleen belangrijk dat je doelgroep je weet te vinden maar ook dat ze een goede indruk van je krijgen. Stel jezelf dus regelmatig de vraag wat je drijft, hoe dit onderscheidend is ten opzichte van je concurrenten en wat de toegevoegde waarde is voor je klanten.
Tools die helpen om dit intern helder te krijgen zijn onder andere het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder maar ook het “Start with Why”-principe van Simon Sinek. Bij Evolve nemen we regelmatig de tijd hier eens goed over na te denken en natuurlijk toetsen we de uitkomsten dan graag extern.
Een professionele uitstraling is overigens op veel manieren te realiseren, maar enkele basiselementen die de aandacht behoeven zijn:
– Een herkenbare huisstijl die je terug laat komen in al je communicatievormen (denk aan briefpapier, presentatie-templates, visitekaartjes en je email signature)
– Een duidelijk website met actuele content, die ook mobiel goed te raadplegen is. Daarbij de juiste social mediakanalen voor je organisatie, uiteraard in je eigen huisstijl
5. Timemanagement is essentieel
Als ondernemer iedere dag bezig zijn met iets waar je goed in bent, en wat je leuk vindt, is natuurlijk een prachtig iets. Maar tegelijkertijd komen er een hoop nieuwe dingen op je af, zaken die soms voor een behoorlijke afleiding kunnen zorgen. Daarom is het van levensbelang dat je in staat bent snel te kwalificeren en te beoordelen hoeveel tijd iets van je vraagt, of het belangrijk genoeg is, en of je er op dat moment direct mee aan de slag moet.
Uiteindelijk hebben ook ondernemers maar 24 uur in een dag, en aangezien we allemaal moeten slapen wil dit zeggen dat je keuzes moet maken. Voor afspraken is dit helemaal van toepassing. Elke afspraak vraagt niet alleen de nodige tijd op het moment dat je er bent maar je bent ook tijd kwijt aan de voorbereiding, het reizen en de opvolging.
Daarnaast is het soms beter om bepaalde zaken uit te besteden zodra je de kans krijgt. Een mooi voorbeeld hiervan is de administratie. Dit brengt uiteraard kosten met zich mee, maar het maakt tijd vrij die jij verstandiger in kunt zetten, voor iets waar je goed in bent. Daarnaast is een professional op dit vlak vaak veel sneller klaar en loop je minder snel het risico dat iets blijft liggen (met alle gevolgen van dien).
6. Wie goed doet goed ontmoet
Niet elke investering die je doet hoeft direct te leiden tot succes of omzet. Het is belangrijk een waarde aan je tijd en expertise toe te dichten maar tegelijkertijd kan de beloning voor jouw inzet ook in andere vormen komen. Denk hierbij aan een connectie of kans uit de tweede hand.
Door een gedeelte van je tijd en ervaring beschikbaar te stellen voor bedrijven of personen die je niet kunnen betalen zet je jezelf en je organisatie daarnaast in een positief licht, en zullen zij jouw aanbevelen of in de arm nemen wanneer ze de kans krijgen.
7. Deel je kennis
Deze les kunnen we niet genoeg benadrukken! Bij veel bedrijven is kennis iets dat vooral binnen de muren van het pand moet blijven, terwijl steeds meer (potentieel) klanten graag op voorhand weten met wat voor bedrijf ze zaken gaan doen. Het delen van kennis is dan ook een uitgelezen manier om jezelf te presenteren, en vertrouwen te winnen onder je doelgroep.
Het mooie hiervan is ook nog eens dat het een marketingtool is die relatief weinig kost, je hebt de kennis namelijk al in huis! Zaak is alleen deze goed te etaleren. Mooie voorbeelden zijn het delen van online content (denk aan blog artikelen, video’s, whitepapers of casestudies) maar ook het offline delen van kennis op evenementen is van groot belang. Denk hierbij aan seminars, kennissessies, masterclasses of round table evenementen waarin je in een paar uur of zelfs een hele dag een breed scala aan onderwerpen kunt adresseren.
8. Wees daar waar je doelgroep is
Om te leren van je doelgroep, en gevonden te worden, is het belangrijk te weten wat hen drijft en waar ze zich bevinden. Dit kan door fysiek aanwezig te zijn (denk aan het bezoeken van branche evenementen of het afnemen van interviews) maar ook online. Steeds meer vak of branche gerichte content is namelijk online te vinden, op plaatsen waar jij dus actief moet zijn.
Of het nu gaat om leren van je doelgroep, of om het profileren van je organisatie, er zijn vaak voldoende mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een rol als blogger bij een extern platform of gastspreker op een branche gerelateerd evenement. Hoe meer ze jou zien in hun natuurlijke omgeving, en hoe beter jij begrijpt wat hen drijft, des te groter de kans dat ze met je willen praten.
9. Zorg voor een sterk netwerk
Je professionele netwerk is van groot belang. Of het nu gaat om dat van je bedrijf of om je persoonlijk netwerk, steeds vaker is het kennen van de juiste mensen van groot belang. Neem daarom de tijd om je netwerk goed te onderhouden, stuur af en toe eens een berichtje naar een oude connectie om te kijken hoe het gaat, of vraag hem of haar of je misschien ergens mee kan helpen. Soms krijgt de carrière van een oud-klasgenoot of collega een verrassende wending en kan hij of zij zomaar een potentiële klant van je worden.
Het digitaliseren van je netwerk (adressenboek maar ook LinkedIn of bijvoorbeeld twitter) zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van dat wat er bij jouw connecties speelt, zodat je hulp of raad kunt bieden waar nodig, of bereikbaar bent voor hen.
Deel dan ook regelmatig een update om je netwerk op de hoogte te houden. Op deze manier blijven ze op de hoogte van de ontwikkelingen binnen jouw organisatie. Vaak zijn ze ook nog eens sneller genegen je updates te delen binnen hun netwerk, om zo je bereik nog verder te vergroten!
10. Neem tijd om je bedrijfsmodel tegen het licht te houden
Omdat verandering de enige constante is moet je af en toe de tijd nemen om de grote lijnen van je organisatie tegen het licht te houden. Stel jezelf eens wat kritische vragen rond je doelgroep, oplossingen maar ook je positionering. Analyseer succes maar ook mislukkingen en betrek je collega’s en medewerkers in deze beoordeling.
Vaak gaan we in alle drukte maar door op de weg die we ingeslagen zijn zonder om ons heen te kijken, waardoor we links en rechts van ons kansen missen of ingehaald worden. Door regelmatig kritisch naar je eigen bedrijfsmodel te kijken kun je dit voorkomen.
Een stevige Business Model Canvas sessie met het hele team kan hierin wonderen verrichten en voor verfrissende inzichten zorgen. Dwing jezelf dan ook om hier op regelmatige basis voldoende tijd voor vrij te maken.
Niels Aarts is ondernemer bij Evolve Mobile & Evolve Services. Daarnaast is hij als marketeer bezig met vraagstukken rond positionering, het genereren van leads en innoveren. Met ervaring binnen de B2B- en B2C-sectoren heeft hij specifieke kennis op het gebied van ICT, retail, hospitality en finance.