Een businessmodel heb je als bedrijf logischerwijs nodig. Je wil immers vast hebben staan hoe je bedrijf zaken regelt rondom waardepropositie, de relaties met klanten, kanalen en je inkomsten. Tot zover niets nieuws onder de zon.
Kijk je echter naar een exponentieel businessmodel, dan worden je achterliggende doelen anders. De meeste businessmodellen zijn lineair, en richten zich op het verhogen van de winst en het verlagen van de kosten met 10 procent. Exponentiële verdienmodellen richten zich op veranderingen die tien keer groter of kleiner zijn dan de waarde die je bedrijf vandaag heeft. Dergelijke modellen worden ook wel eens omschreven als ’10X’.
10X-businessmodel
Maar goed, hoe creeër je zo’n 10X-businessmodel? Vergeet voor het gemak even het woord ‘opschalen’. Het 10X-businessmodel gaat veel dieper dan dat. Het is een nieuwe manier van naar je business kijken en de markt daaromheen.
Om te beginnen vereisen exponentiële businessmodellen de nodige exponentiële fantasie. Wil je je bedrijf veranderen, dan kijken velen al snel naar ideeën van binnen de organisatie. Foute insteek, zeggen Kay Solomon en Van der Pijl. De beste ideeën komen namelijk van outsiders, die met een frisse blik kunnen kijken naar hoe dingen zouden ‘moeten’ werken.
Wie groot wil worden als innovatieve ondernemer, moet de mechanismen achter businessmodellen begrijpen. Dit zogeheten Business Model Canvas laat je de belangrijkste elementen zien van een businessmodel in negen essentiële bouwstenen.
Exponentieel groeien
Wil je een exponentieel businessmodel opbouwen, dan helpt het om andere succesvolle en winstgevende businessmodellen te bestuderen. Gebruik een gemeenschappelijke taal, maak strategische keuzes en identificeer de ondernemingen die je niet wilt kopiëren, maar waarvan je wel wilt leren.
Om je businessmodel tien keer te vergroten, moet je technologie gebruiken bij tenminste één van van de basisitems van je bedrijf. Denk hierbij aan je waardepropositie, je kanalen of je resources. Denk ook aan Facebook, Snap Inc. en Amazon, die op deze wijze groot zijn geworden.
Of neem Airbnb, dat een softwareplatform bouwde om particuliere vastgoedverhuurders in contact te laten komen met degenen die tijdelijke accommodatie nodig hebben. Airbnb combineerde hier bestaande technologie met een alternatieve waardepropositie, waardoor het gebruik maakte van een grote, matig gebruikte resource, namelijk alle vrije kamers, appartementen en huizen die mensen bezitten. Het bedrijf groeide exponentieel, terwijl het zelf niet één van die kamers bezit.
Negen principes voor exponentiële groei
Wil je het 10X-businessmodel eigen maken, dan is het belangrijk om gebruik te maken van negen stappen. je vindt ze hieronder, en ze zijn allen gelinkt aan een van de boxen in het Business Model Canvas.
1. Los een probleem op voor velen
Door technologie kunnen organisaties plotseling geheel nieuwe markten op een pijlsnelle manier benaderen. De wereldpopulatie bedraagt 7.5 miljard mensen, zo beredeneren Kay Solomon en Van der Pijl, en bedrijven en organisaties met exponentiële businessmodellen kunnen het gat tussen de groeiende populatie en hun benodigde resources dichten.
Veel bedrijven beginnen met één hoofdproduct, zoals Uber met zijn taxi-service. Na een tijdje beginnen ze meer problemen op te lossen, en richten ze zich dus op nieuwe producten. Denk bij Uber aan UberEATS en UberHEATLH.
2. Gedigitaliseerde services
Bij het digitaliseren van hun producten, creëren bedrijven niet alleen nieuwe versies van hun traditionele product, ze bouwen geheel nieuwe marktplaatsen op. Denk aan Airbnb, dat tijdelijke accommodaties opnieuw uitvindt of aan Slack dat samenwerking en kennisdeling digitaliseert.
Kay Solomon en Van der Pijl zijn dan ook van mening dat ieder bedrijf van iedere industrie bezig moet zijn met de vraag wat je zou moeten digitaliseren binnen je bestaande waardepropositie. Het doel is niet slechts de bestaande klanten beter te bedienen, maar juist ook om nieuwe waarde te creëren en hiermee nieuw publiek aan je te binden.
3. Bouw een community van fans
Als je toe wilt werken naar een 10X-oplossing, moet je je klanten omvormen tot fans. Hierna moet je met deze fans samenwerken. Maar hoe verander je je gebruikers in fans? Bij de Singularity Hub zien ze veel in het toeschrijven van basisfuncties naar de gebruikers.
Denk hierbij aan de filters op Instagram, en bijvoorbeeld de augmented lensen op Snapchat. Hierdoor kunnen gebruikers iets unieks maken en hun creaties delen, bijvoorbeeld middels hun eigen marketingkanaal. Een extremer voorbeeld van een community of fans is de Japanse artiest Hatsune Miku, een volledig niet bestaande maar een geco-creëerde artiest waarbij de songteksten, stemhoogte en muziek wordt bepaald door de fans.
4. Het nut van gebruikersinfo
Erg belangrijk voor exponentiële bedrijven is het gebruik maken van sociale samenwerkingen, waardoor de waarde van het product vergroot wordt. Je moet het zien als door gebruikers gemaakte content, waarbij geldt dat hoe meer mensen aan het platform bijdragen, hoe waardevoller de services worden.
De verkeersapp Waze doet dit op een mooie manier. Het combineert GPS-data met real-time verkeersinformatie van gebruikers. Google heeft het bedrijf voor 1.3 miljard dollar gekocht toen er nog maar honderd mensen werkten. Sindsdien is het dé app geworden voor pendelaars.
5. Geautomatiseerde en schaalbare processen
Belangrijk van techniek is dat het kan helpen bij het automatiseren van routinewerk. Neem Amazon. Dit bedrijf gebruikt al een lange tijd robottechniek voor het bewaren van zijn producten in het magazijn. In de toekomst wil het ook zijn verzendwerk middels drones laten geschieden.
Ook belangrijk voor Amazon is zijn cloud- en data-opslagwerk, wat gedaan wordt door Amazon Web Services (AWS). Dit in 2006 gelanceerde product wist in ruim tien jaar tijd al 56 procent van de groei van Amazon te creeëren. Het ligt op schema om in minder dan vijf jaar een waarde te krijgen van 100 miljard dollar.
6. Lean-benadering
Waar dankt General Electric zijn exponentiële groei aan? Volgens Singularity Hub is dit toe te schrijven aan de lean-benadering van alle functies in hun business. Denk hierbij aan snelle cycli van experimenteren en leren. Door snel en lean te werken, kunnen werknemers risico’s nemen, waardoor je tot nieuwe inzichten kan komen.
7. Het nut van algoritmen
Denk eens aan Google. Dit bedrijf heeft zijn hele business in het begin gebouwd op een algortime, namelijk het rangschikken van websites. Sindsdien heeft het zijn bedrijfsmodel uitgebreid en is Google een van de grootste bedrijven van de wereld.
Een ander voorbeeld is dat van retailbedrijf Stich Fix, dat werkt met meer dan 65 data-wetenschappers. Dit bedrijf gebruikt algoritmen om nagenoeg ieder deel van zijn bedrijf te runnen. En dat voor een retailbedrijf.
8. Bouw aan een netwerk-cultuur
Wil je een 10X-businessmodel krijgen, laat je werknemers dan in netwerken werken, waardoor ze gemakkelijker kunnen socialiseren. Werknemers moeten autonomiteit krijgen over hun werk. Hierdoor krijg je een open cultuur, waarbij het maken van beslissingen zowel gedecentraliseerd als versneld wordt.
Een bedrijf dat dit mooi doet, is Zappos. Deze onderneming heeft professionele managementposities uit het bedrijf verwijderd, waardoor werknemers minder bureaucratie binnen het bedrijf ervaren.
9. Bouw ongewone relaties op
Wat je veel ziet bij bedrijven met exponentiële businessmodellen is dat ze samenwerken met op het eerste oog onlogische partners. Het idee is dat beide bedrijven hierdoor van elkaars service genieten. Neem bijvoorbeeld dronebedrijf Matternet en Mercedes-Benz, die recentelijk zijn gaan samenwerken om lichtgewicht-goederen te bezorgen.
Je kunt deze laatste stap zien als de meest belangrijke. Denk goed na over de vraag of je alle resources binnen je onderneming zelf moet bezitten. Deze vraag is relevant voor alle kapitaalintensieve activa, zoals apparatuur, talent en innovatieve, nieuwe ideeën. Soms kan het goed werken om deze activa te lenen van andere partijen.
Het originele artikel is Engelstalig. Deze valt hier te lezen.