Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Join bedrijven automatisch aan influencers koppelt

Het aantal influencers waar je als ondernemer uit kan kiezen is enorm. Startup van de week join wil die selectie makkelijker maken met behulp van slimme algoritmes.

Wat is Join?

Join is een online marketing-platform dat merken met behulp van kunstmatige intelligentie koppelt aan influencers. Je kunt tegenwoordig bijna niet meer om bloggers en vloggers heen als je een jonge doelgroep wilt bereiken. In tegenstelling tot de ouderwetse media weten deze influencers wel tot dit publiek door te dringen.

Join wil helpen bij het vinden van de juiste persoon voor de job. Welke jonge hippe gast of chick past bij jouw product? Join biedt naast een handvol influencers met veel volgers toegang tot een zee aan kleinere partijen met veel kleinere, maar wel trouwe schare fans. De partijen die hier in de VS mee bezig zijn laten Europa grotendeels links liggen, omdat al verschillende talen het proces ingewikkelder maken. Join wil dat gat vullen.

Wie zitten erachter?

Medeoprichter Paolo Martorino (44) heeft meerdere bedrijven opgestart als hij na 8 jaar ervaring in influencer marketing besluit zijn aandelen in een socialmediabedrijf te verkopen. Het kost naar zijn smaak te veel tijd om handmatig matches te maken tussen merken en influencers. Ook het maken van goede briefings duurt hem te lang. Dat moet allemaal makkelijker kunnen en vooral ook beter door slimme technologie te ontwikkelen en te gebruiken.

Samen met Edwin Knip (32) besluit hij daarom om een nieuw bedrijf te starten, waarbij vraag en aanbod volledig geautomatiseerd bij elkaar komen. De ervaring van Knip op het gebied van webdevelopment en innovatie komen goed van pas bij de ontwikkeling van Join.

De eerste grote uitdaging is om een technologische oplossing te bedenken die de goede koppeling kan maken op basis van relevantie. Volgens de oprichters ligt het antwoord bij AI-software, die de content van de influencer daadwerkelijk kan begrijpen waardoor er betere matches gemaakt kunnen worden. 

Wie zitten er op te wachten?

In de eerste plaats merken, agencies en marketeers. Influencer marketing is de snelst groeiende vorm van marketing. Veel marketeers zullen hun budget daarvoor dan ook fors uitbreiden, verwacht Martorino. Naar eigen zeggen werkt het platform zo snel en simpel dat er al binnen een uur een volledige campagne opgezet kan worden. Vervolgens zouden diezelfde dag nog de eerste voorstellen van influencers binnen moeten komen rollen.

Volgens Martorino en Knip kunnen marketeers de campagne en de resultaten makkelijk monitoren via het platform, waardoor zij veel kostbare tijd kunnen besparen. Ook de influencers zelf kunnen baat hebben bij Join. “Zij melden zich gratis en vrijblijvend aan. Vervolgens ontvangen ze een bericht als een partij geïnteresseerd is in een samenwerking en kunnen ze aan de slag”, aldus Martorino.

Hoever is de ontwikkeling?

In Europa is Join het eerste platform dat AI inzet voor de koppeling tussen merken en influencers. Omdat die technologie, ondanks alle jubelverhalen, nog altijd in de kinderschoenen staat, ontwikkelt Join zichzelf in eerste instantie onder de radar. Afgelopen zomer is het platform live gegaan en zijn de eerste klanten binnen gekomen, maar daarmee is het product nog niet af.

Een van de grote nieuwe uitdagingen is het om het platform nog slimmer en sneller te maken door verdere integratie van AI. Een volgende stap is bijvoorbeeld de integratie van visuele zoekopdrachten, waardoor ook video en ander beeldmateriaal van influencers bekeken kan worden. Nu wordt vooral nog gekeken naar teksten en tags bij video en foto’s. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat is het businessmodel?

Join biedt een zogenaamde SaaS-oplossing. Merken en agencies betalen een maandelijks bedrag om van het platform en de database gebruik te mogen maken. Daarnaast rekent Join een fee over de betalingen aan de influencers. Bij elke deal die er gemaakt wordt via het platform profiteert de startup dus mee. 

Nog geld nodig?

Eind vorig jaar haalde het bedrijf een investering (1 miljoen euro) op bij Airbridge Equity Partners. Dit geld wordt gebruikt voor de ontwikkeling van de technologie. Daarnaast staan uitbreiding van het team en verdere Europese expansie hoog op de agenda.