SendCloud snijdt met met zijn online verzendtool non-value adding-werk weg bij webshops, en bespaart hen daarmee tijd en verzendkosten. Daarmee kunnen ook kleinere bedrijven opboksen tegen grote webwinkels zoals Coolblue en Bol.com. “Een zeer solide basis om een bedrijf omheen te bouwen”, zei investeerder en startup-recensent Mathijs de Wit al in in 2014 toen SendCloud startup van de week werd bij Sprout.
Het Eindhovense bedrijf verzorgt maandelijks ongeveer 1 miljoen verzendingen. De omzet steeg het afgelopen jaar naar 24 miljoen euro, een getal dat de komende jaren elk jaar minstens moet verdubbelden.
Bas Smeulders, Sabi Tolou en Rob van den Heuvel
Donderdag werden oprichters Rob van den Heuvel, Bas Smeulders en Sabi Tolou voor hun harde werk beloond met het winnen van de Deloite Technology Fast 50, een jaarlijkse lijst met de snelst groeiende technologiebedrijven van Nederland. Om die groei voor elkaar te boksen haalde het drietal tot nu toe 7,6 miljoen euro groeigeld op, waaronder in augustus een ronde van 5 miljoen euro van TIIN Capital.
Recruiting
Alle goede mensen hebben een baan, dus die moet je proactief losweken
Het winnen van een prijs zoals de Fast 50 heeft volgens Van den Heuvel ook een praktisch voordeel: het helpt bij het vinden van goede mensen. “Volgens mij hebben bedrijven in Amsterdam het nog moeilijker dan wij. Maar het blijft een uitdaging. Alle goede mensen hebben een baan, dus die moet je proactief losweken.” Desondanks recruitement-uitdagingen groeide SendCloud naar inmiddels 63 medewerkers.
Snel groeien betekent dat je in korte tijd verschillende fases doormaakt, zegt Van den Heuvel. “Iedere keer loop je tegen nieuwe dingen aan. Een nieuw een kantoor in het buitenland bijvoorbeeld, waar een van ons 7 maanden gaat zitten. Als ik kijk naar mijzelf, dan verandert mijn rol van zelf dingen doen naar meer loslaten en vooral de strategie opzetten.”
Om verder te groeien presenteert SendCloud binnenkort een oplossing voor grotere webwinkels. “Niet de grootste 10, maar een oplossing voor zeg maar de 90 anderen uit de top 100.” De groei gaat volgens Van den Heuvel “nooit snel genoeg”. “Volgend jaar staan we weer in de top 5 van de Fast 50, dat beloof ik alvast. Dit is pas het begin van onze reis om wereldwijd marktleider te worden.”
Bynder
Online marketingplatform Bynder (Amsterdam) en zakelijke telecomdienst VoIPGRID (Groningen) werden tweede en derde, met groeipercentages van respectievelijk 3792 procent en 2216 procent. In de categorie Rising Star voor bedrijven jonger dan 4 jaar won Camptoo, een verhuurplatform voor campers en caravans. Datingplatform The Inner Circle is de Most Disruptive Innovator. Boekingstool voor vergaderruimtes MeetingSelect kreeg de Most Sustainable Grower Award voor het bedrijf dat het langst aaneengesloten in de Fast 50 staat.
Het gemiddelde groeipercentage van de Fast 50 de periode 2013-2016 is 681 procent.