Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit leerden de startups die meededen aan de eerste Fundathon van Peak Capital

Tijdens zijn eerste Fundathon gaf Peak Capital afgelopen vrijdag niet één maar twee investeringen van 100.000 euro weg. 'Je bent zo goed als de mensen die je aanneemt', was een van de dingen die de vijf gretige finalisten werd ingepeperd.

71 aanmeldingen maar liefst kreeg Peak Capital voor zijn Fundathon, een competitie waarbij gegarandeerd 100.000 euro werd geïnvesteerd in een veelbelovend bedrijf. Uit die groep werden vijf bedrijven geselecteerd die op 8 juni in de Jheronimus Academy of Data Science in Den Bosch aan de slag gingen met hun groeiplannen.

De dag kreeg een waanzinnige finale, vertelt Peak Capital-oprichter Johan van Mil: “De jury vond het na een dag hard werken, inspirerende sessies en praktische inzichten erg moeilijk om de winnaar aan te wijzen. Daarom hebben we besloten twee bedrijven te funden.”

Winning

Die twee winnaars van een convertible note van 100.000 euro zijn Batchforce en LessonUp. Batchforce bundelt via een online platform vraag en aanbod van CNC-machines en 3D printers. De startup sprong er met name uit vanwege de oprichters, onder wie Mark Pluijmen (ceo) en Roy Mingelers (coo), die eerder samen Openplus oprichtten. Batchforce opereert in een zeer grote en nog relatief traditionele markt waar grote kansen liggen voor disruptie.

LessonUp

LessonUp is een digitaal platform waarmee je als docent makkelijk leuke en interactieve lessen kunt maken. Het bedrijf heeft met relatief beperkte middelen een zeer sterke groei heeft weten te realiseren. Oprichters Janneke Plaisier en Kars Veling bewezen tijdens de Fundathon dat ze snel kunnen leren en executiegedreven zijn. De overige drie finalisten waren Appjection, Esteon, en Storage Share. 

Peak Capital organiseerde de Fundathon om snel in te kunnen stappen bij jongere bedrijven met potentie. Peak Capital was er ook vroeg bij als investeerder in onder meer Catawiki en Iens. De investeerder wil met de Fundathon ook kapitaal verstrekken aan bootstrapped bedrijven die al verder zijn en die hun groei willen versnellen.

Voor de deelnemende startups bleek het werken met ervaren ondernemers een belangrijke reden om zich aan te melden. De dag bood naast presentaties praktische sparringsessies met ondernemers en investeerders die betrokken zijn bij Peak Capital. “De dag liet precies zien waar ons fonds voor staat, namelijk lerende bedrijven bouwen waarbij gebruik wordt gemaakt van de kennis en kunde vanuit ons netwerk van ervaren ondernemers,” blikt managing partner bij Peak Capital Stefan Bary terug. 


Een sessie tijden de Fundathon van Peak Capital, in Den Bosch

Growth hacking

David Arnoux van Growth Tribe trapte de dag af. Met een razend tempo vertelde hij welke skills je ideale growth team moet hebben en hoe je door middel van allerlei testen je eigen growth hacks kan realiseren. Growth teams bestaan uit een mix van mensen (UX, data en tech) die dagelijks datagedreven experimenten uitvoeren om uiteindelijk extra groei te realiseren. Belangrijke inzichten waren dat de experimenten niet langer dan 2 weken mogen duren en op welke manier je het growth proces kunt inrichten van het scoren van mogelijke experimenten tot het automatiseren van de uitrol.

Arnoux hamert er ook op dat je als team zoveel mogelijk moet uitproberen en dat falen absoluut niet erg is. Als belangrijke tip noemt hij tot slot het toepassen van de 5 second-test, waarmee je snel kunt bepalen of de boodschap die je met je website, app of prototype wil overbrengen wel aankomt bij een gebruiker.

Internationalization

Tijdens de internationalization-sessie werd er door Rene Schoenmakers, oprichter en voormalig ceo van Peak Capital-investering Catawiki, gesproken over wat er bij komt kijken wanneer je een bedrijf (internationaal) laat schalen van dertig naar meer dan vijfhonderd medewerkers. “Enorm inspirerend”, noemt Gijs Witkamp van Esteon de combinatie tussen theorie en de praktische sparringsessies met investeerders en portfolio-bedrijven van Peak Capital. “De ervaren ondernemers hebben het kunstje allemaal al een keer gedaan en begrijpen dat wij als ondernemers praktische inzichten willen krijgen.”

Onderschat niet wat er komt kijken bij internationale groei, was een van de thema’s tijdens de Fundathon. Vertalingen, betaaldiensten, verschillen in marketingkanalen, belastingen, regelgeving, logistiek en het vinden van personeel verschillen behoorlijk tussen landen. Voorwaarden om toch te slagen zijn een laserscherpe focus en tegelijk: niet teveel nadenken, maar just do it

Recruitment

Waar veel bedrijven bezig zijn met groei wordt recruitment nog wel eens gezien als het ondergeschoven kindje. “Je bent zo goed als de mensen die je aanneemt”, zei Peak Capital-partner Heleen Dura van Oord tijdens haar sessie. Vervolgens werden de founders van de snelgroeiende bedrijven InvoiceFinance, Channable en United Wardrobe geïnterviewd over hun ervaringen.

“Ik heb echt het gevoel dan ons team ieder probleem in de wereld aan kan”, stelt United Wardrobe-co-founder en -ceo Sjuul Berden, die een complementair founding team (Hipster, Hacker en Hustler) benadrukte als basis voor ieder succes.

Toppers

Om ook in de volgende fase je team aan te vullen met toppers blijkt nog niet zo makkelijk. De mensen die je aanneemt, moeten een duidelijke reflectie zijn van de cultuur van je bedrijf. Rob van Nuenen, die met Channable van 25 naar 60 fte groeide afgelopen jaar, bleef ondanks de snelle uitbreiding van zijn team altijd kieskeurig. “Bij twijfels zeker niet aannemen”, luidt zijn advies.

If you pay peanuts you will get monkeys,” bracht InvoiceFinance-oprichter Sven van der Biezen een bekend matra in herinnering. Van der Biezen kiest liever zwaardere profielen en durft daar ook goed voor te betalen. Zijn advies: trek mensen aan die beter zijn dan de oprichters, om je bedrijf klaar te maken voor de volgende fase.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pitches

Na de drie sessies gingen de deelnemers zich voorbereiden op de laatste pitch. De ondernemers kregen ieder 8 minuten om aan te tonen dat zij 100.000 euro op de meest efficiënte manier konden gebruiken voor hun groei. “Of we nu winnen of niet, deze dag was meer waard dan 100.000 euro”, aldus Max Heck van deelnemer Appjection tijdens de pitchsessies.

De jury, bestaande uit team Peak Capital (Johan van Mil, Stefan Bary, Heleen Dura van Oord, Thijs Dijkman) en Marcel Beemsterboer (lid van het investeringscomité van Peak), wees vervolgens Batchforce en LessonUp aan tot winnaar. Gezien het succes van deze eerste Fundathon overweegt Peak Capital er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken.