Nimbles, een matchmaking-platform voor bijlesdocenten en ouders, werd in 2016 gelanceerd door Danique Wiltink (die er in 2018 uitstapte) en Adine Tjeenk Willink. De twee haalden bij seed-investeerders onder wie Chris Hall bij elkaar 600.000 euro aan groeikapitaal op.
Maar gesprekken over een vervolginvestering bij nieuwe investeerders kwamen niet van de grond, toen eerder dit jaar de coronapandemie losbarstte. Ook het aannemen van een aantal senior-medewerkers moest op het laatste moment in de ijskast worden gezet.
Eindexamens
Corona leek in eerste instantie positief uit te pakken voor haar bedrijf, zegt Tjeenk Willink (foto boven links). ‘Maar toen de eindexamens werden afgelast, viel de studiedruk weg. Als minder mensen de druk voelen om over te gaan, neemt ook de vraag naar bijles af. Er zullen amper nog leraren zijn die zeggen “sorry je bent niet over”, terwijl je de laatste maanden niet in de klas hebt gezeten. We waren altijd al in gesprek met grote, strategische spelers, maar met corona werd dat een weg die we absoluut moesten gaan bewandelen.’
Een nieuwe investering zat er dan weliswaar niet in, strategische spelers zoals Winford zien wel degelijk de potentie op de lange termijn, zegt Tjeenk Willink. ‘Corona zorgt voor grote verschillen tussen kinderen. De een wordt thuis beter opgevangen dan de ander. We verwachten dat bijles een groter aandeel zal krijgen in de schooltijd van leerlingen.’ Tjeenk Willink neemt tegelijk met de overname afscheid van Nimbles (ze blijft wel betrokken als aandeelhouder) en draagt het CEO-stokje over aan Yara Klifman (foto r.).
Cijfers
Nieuwe eigenaar Winford heeft scholen in zeven steden waaronder Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Wat het bedrijf precies koopt met Nimbles blijft voor de buitenwacht een beetje onduidelijk, omdat er geen exacte cijfers worden gedeeld over de omzet of het aantal matches dat er wordt gemaakt. Het platform zou tot nu toe met enkele duizenden tutoren tienduizenden uren aan bijles hebben gefaciliteerd. De overnamesom houden beide partijen onder de pet.
Nimbles zal zich nu meer gaan richten op (digitaal) onderwijs op afstand. De dienst blijft vooralsnog als zelfstandig merk in de lucht. Tjeenk Willink: ‘We hebben altijd een grote focus gehad het offline maken van de connectie. Een van de problemen daarbij was de afstand; een fietsafstand van 20 minuten is wel een beetje de max, en daar zagen we wat matches op sneuvelen. Daar gaat een online aanpak verandering in brengen.’
Tjeenk Willink kijkt ondanks die uitdagingen positief terug op een vier jaar durende rollercoaster, ‘waarbij we iets nieuws in de markt hebben gezet, met weinig houvast aan andere voorbeelden. We hebben veel getest met verdienmodellen die we in het buitenland zagen, hebben funding opgehaald en gestoeid met de afhankelijkheid van online kanalen als Google en Facebook. Het was a hell of a ride.’
Zij verwacht dat de dienst in goede handen is bij Winford, mede dankzij de inbreng van veel ervaren docenten die het platform inhoudelijk kunnen verbeteren. ‘Ze hebben veel ervaring in het lesgeven aan kinderen die tegen dingen aanlopen, en kunnen die weer op weg helpen.’