Wat is Quicargo?
Het doel van Quicargo is simpel: het aantal lege vrachtwagens verminderen. En dat doet het door beschikbare laadruimte van transporteurs te verkopen aan nieuwe klanten. Twintig procent van de vrachtwagens die nu op de Europese wegen rondrijdt is immers helemaal leeg. En van de vrachtwagens die wél een lading hebben, is dertig procent niet volledig gevuld.
Medeoprichter Avishai Trabelsi ziet juist daar de mogelijkheden: “Wij koppelen vraag en aanbod van meerdere transportbedrijven en potentiële klanten aan elkaar. Klanten kiezen vervolgens de beste deal”. Dat gebeurt allemaal via een app, waarin realtime de beschikbare ruimte van de verschillende transportbedrijven te zien is. Op die manier wordt de lege ruimte in vrachtwagens gevuld. En dat betekent uiteindelijk minder vrachtwagens op de weg en dus een gunstig effect op de verkeersdrukte en het milieu.
Luister naar het verhaal van Avishai Trabelsi:
Wie zitten erachter?
Quicargo komt oorspronkelijk uit Israël, hier in Nederland ging het door de wasstraat van Startupbootcamp. De oprichters besloten vervolgens om Quicargo ook deels hier te vestigen.
De afdelingen Operations en Sales huizen inmiddels in Nederland, maar het team dat het platform en dus de software ontwikkelt zit nog altijd in Israël. In Tel Aviv om precies te zijn.
Medeoprichter Avishai Trabelsi (34) komt daar ook vandaan. Voor hij zich volledig op Quicargo stort, staat hij een poosje aan het roer van het transportbedrijf van zijn familie. De uitdagingen en lage marges die bij een dergelijke, relatief kleine transporteur komen kijken, brengen hem op het idee om een soort marktplaats voor laadruimte op te zetten. Samen met Elad Yarkoni (32), een full stack developer, en Roni Liberman (44 en product expert) richt hij daarom Quicargo op.
Wie zitten erop te wachten?
De startup richt zich in eerste instantie op Europese transporteurs en verladers en dan met name mkb-ondernemers in b2b. Deze bedrijven hebben normaal gesproken een redelijk vaste leveringsflow van hun producten. Ze lossen dat meestal op met eigen vrachtwagens of via een externe transporteur.
Daarnaast vinden er ook regelmatig ad-hoc leveringen plaats. Consumenten verwachten nou eenmaal dat hun online bestelde goederen op korte termijn worden bezorgd. “Dit soort leveringen zijn vaak kostbaar, omdat er extra laadruimte voor moet worden geregeld. Via Quicargo hebben verladers nu al toegang tot 3000 vrachtwagens die ruimte over hebben”, aldus Trabelsi. “Op die manier besparen verladers een hoop tijd en geld bij het regelen van transport. Transporteurs profiteren er ook van. Zij boren een nieuwe bron van inkomsten aan en kunnen hun vrachtwagens maximaal inzetten, omdat ze extra lading meenemen.”
Het succes van Quicargo is wel afhankelijk van de bereidheid van transportbedrijven om hun data te delen. “Dat ligt inderdaad gevoelig vanwege de hevige concurrentie”, erkent Trabelsi, “Maar ze hoeven daar niet bang voor te zijn. De data die ze leveren maken wij niet openbaar en blijft dus het eigendom van de bedrijven zelf.”
Een grotere uitdaging is om de beschikbare laadruimte realtime in kaart te brengen via de app. Krijgen ze dat goed voor elkaar? Dan ligt er volgens de oprichters een markt van rond de 190 miljard euro op ze te wachten. Bepaald geen kattenpis.
Hoever is Quicargo?
Tien maanden geleden was de soft launch, in de Benelux. Op basis van feedback van klanten werd het product op een aantal punten aangepast en in september wordt Quicargo helemaal losgelaten op de markt. “Dat betekent natuurlijk niet dat het platform af is. We blijven doorontwikkelen om ervoor te zorgen dat de klant ook in de toekomst tevreden blijft”, aldus Trabelsi.
Op dit moment zijn er driehonderd verladers en meer dan honderd transportbedrijven aangesloten bij het systeem. Over drie jaar hoopt Quicargo drie procent van alle lege ruimte in de huidige vrachtwagens te kunnen vullen.
Hoe werkt het businessmodel?
Quicargo vraagt een percentage van de transactie. Dat gaat op basis van no cure no pay. Krijg je de lading niet vervoerd via het platform, dan hoef je dus ook niet te betalen. Het percentage hangt af van de omvang van de lading en de snelheid waarmee het vervoerd moet worden. Hoe groter de lading of hoe groter de spoed, hoe meer je betaalt. Het percentage varieert tussen de 10 en de 20 procent per lading.
Nog geld nodig?
Jazeker. Quicargo wil snel uitbreiden in Europa. Daar is geld voor nodig en investeerders zijn dus welkom. Niet alleen met geld, maar ook met kennis over het internationaal opschalen, want daar ligt nadrukkelijk de ambitie van het team.