Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 gevaarlijke lessen van Steve Jobs

Net als de golf-pro die met gemak de bal putte vanaf de andere kant van de green en met groot gemak de bal 250 meter verderop sloeg en binnen de vierkante meter liet landen, zo liet Steve Jobs de andere zakelijk leiders eruit zien als amateurs. Maar het kopiëren van zo'n golfer maakt je spel niet per se beter.

De ware genie van de Apple-oprichter zat in zijn toewijking, intuïtie en vaardigheden. Wat er aan de buitenkant van te zien is, dat is het gevolg, niet de oorzaak van zijn succes, zo schrijft Forbes.

De waarheden van Jobs die met de groei van zijn bedrijven bekender zijn geworden, zijn dan ook niet één op één te kopiëren door andere ondernemers. Dit zijn de 5 lessen die voor Jobs klopte, maar zonder de juiste context een groot gevaar voor je bedrijf kunnen zijn. 

1. Klanten weten niet wat ze willen

Tijdens zijn hele carrière vertrouwde Jobs op zijn intuïtie en vermeed hij marktonderzoek. In een interview met Playboy in 1985 zei hij: “We maakte de Mac voor onszelf. Wij waren de juryleden of het een geweldig product was of niet. We gingen niet naar buiten toe om marktonderzoek te doen.” Want, zo vertelde hij 20 jaar later: “Vaak weten mensen niet wat ze willen, totdat we ze het laten zien.”

In de specifieke categorieën waarin Apple werkte, met producten als de Mac, iPod en iPhone had hij ook een punt. Al die producten creëerden een nieuwe markt of herdefinieerden het bestaande aanbod. Maar de meeste ondernemingen zitten niet in dat domein.

Vergeet ook niet dat Jobs niet alleen zijn eigen unieke ideeën had om op te vertrouwen, maar samen met een groep geweldige ontwerpers een proces had opgezet om die ideeën te valideren. Zonder die drie aspecten kom je niet weg met de afkeer van marktonderzoek en onwil om te luisteren naar klanten.

2. Obsessieve geheimhouding

Niet alleen de details van Apples nieuwe producten werden op een Fort Knox-achtige manier verborgen voor de buitenwereld, ook de fysieke gezondheid van Jobs zelf was jarenlang topgeheim binnen het bedrijf.

Die geheimhouding kon het bedrijf alleen maar volhouden door doorlopend de klanten te verrassen met producten die beter waren dan verwacht en door investeerders te laten verbazen over het bedrijfsresultaat van die producten. Denk je in wat er zou gebeuren als die producten een aantal keer achter elkaar geflopt waren. 

3. Een reality distortion field creëren 

Door een mix van marketing, charme, charisma, bravoure en doorzettingsvermogen kon Steve Jobs bijna iedereen – inclusief zichzelf – ervan overtuigen dat een onmogelijke klus wél mogelijk was. Dat vermogen werd in de jaren ’80 omschreven als zijn reality distortion field: een denkbeeldig ‘veld’ waarbinnen de kritische geest van mensen ten prooi viel aan het charisma van Jobs.

Zo omschreef Google-ceo Eric Schmidt gesprekken over technologische ontwikkelingen met de ondernemer: “Hij had een exceptionele diepte. Ik heb een doctoraat op dit vlak, maar hij was zo charismatisch dat hij me kon overtuigen van ontwikkelingen waar ik zelf niet in geloofde.”

Weinig anderen lukt het om dezelfde techniek te gebruiken. De meeste zullen direct worden weggelachen. Het is beter om te praten en leven in de realiteit dan om mensen te overtuigen van een ontwikkeling die je nog niet kunt laten zien.

4. Micromanagen

Dat Jobs ieder ontwerppunt van de nieuwste producten controleerde, dat is bekend. Maar hij was ook bezig met het ontwerp van de glazen trappen in de Apple winkels, het ontwerp van de shuttle-bus van het bedrijf en het eten dat de kantine verkocht. Hij heeft zelfs een poging gedaan om een bedrijfsuniform in te voeren.

Deze manier van controle uitoefenen werkte voor hem. Maar denk even terug aan iedere micromanager waar jezelf ooit voor gewerkt hebt. Werkte dat goed voor hem, of voor de gene die met die manager samen moesten werken?

5.  Tiran op de werkvloer

Machiavelli gaf de filosofische rechtvaardiging dat ‘het doel alle middelen heiligt’ in politiek en oorlog. Je zou kunnen zeggen dat Jobs de verpersoonlijking was van die aanpak in de zakenwereld.

Een medewerker die bij Apple begon toen het bedrijf nog in de kinderschoenen stond omschreef de persoonlijkheid van de oprichter als zowel een “onbeschaamde brutaliteit” als een “schurende persoonlijkheid”.

Veel andere medewerkers hebben hun ervaring van het samenwerken met Jobs net zo omschreven, maar accepteerde dit als onderdeel van zijn persoonlijkheid. Niet omdat het plezierig werken was, maar omdat hij zoveel kwaliteiten had. 

Imitator

De speelstijl van Tiger Woods inspireerde een volledige generatie golfers om zijn speelstijl na te doen. Zijn voorbeeld zorgen voor miljoenen omzet aan Nike golfballen, kleren en schoenen. Maar weinigen, als überhaupt iemand, werden betere spelers door de eerste golfmiljardair te imiteren. 

Op dezelfde manier als Woods kunnen de successen van Jobs het beste als grote inspiratiebron gelden van wat mogelijk is. In de woorden van Bill Gates: “De wereld heeft zelden iemand gezien die zoveel impact heeft gehad als Steve, de gevolgen van zijn leven zullen nog generaties lang worden gemerkt.”

Maar neem zijn management stijl niet over, en accepteer het ook niet van anderen. Dat is nameijk de kortste route naar ontevreden medewerkers, zonder de resultaten van Apple te boeken. 

Lees ook:
Zo ben je een goede coach
5 tips om werknemers te motiveren
Zo stuur je mensen aan