Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

The Office: G2O uit Utrecht heeft op kantoor een eigen bioscoopzaal

In de rubriek The Office belicht Sprout de mooiste, hipste, gaafste kantoorruimtes van Nederland. In deze aflevering: ontwerp- en adviesbureau G2O dat met 900 vierkante meter vloeroppervlak in Utrecht resideert.

Een smaakvol ingericht kantoor inclusief heuse bioscoopzaal. Begin dit jaar besloot ontwerp- en adviesbureau G2O naar een centrale locatie in Utrecht te verhuizen. Hier zijn ze goed bereikbaar voor jong talent. Het bedrijf heeft serieuze groeiambities, want hoewel er momenteel 20 mensen werken, biedt het nieuwe kantoor ruimte voor maximaal 60 medewerkers.

G2O heeft twee divisies. Het adviesbureau heeft consultants die – door middel van een zelfontwikkelde test – de identiteit van organisaties naar boven haalt: waar worden medewerkers blij van en wat geeft ze energie. “Dit doen we vanuit de gedachte ‘soort zoekt soort’, maar dan moeten bedrijven eerst weten tot welk soort ze zelf horen”, zegt Rudi van Dijk van G2O. “Onze andere tak, G2O Creators, ontwikkelt de atmosfeer van merken in print en interieur. Dit gaat van het ontwerpen van een corporate identiteit tot de inrichtingen van winkels en kantoren. Met een kantoor kun je een groot deel van je identiteit laten zien. Ons eigen kantoor is echt een visitekaartje.”

Het kantoor van G20 in Utrecht

1. Kan je de ruimte omschrijven?

“Ons kantoor heeft ruim 900 m2 in Utrecht, maar ondanks de enorme grootte ervaar je niet als kil en koud. Als je ons kantoor binnenstapt valt de ruimte als een warme deken om je heen. Het is zowel luchtig als transparant. Er is veel met glas gewerkt, wat symbool staat voor het open karakter van G2O. Door de afwisseling van open en dichte ruimten onstaat er een harmonieus geheel. Het heeft een gezellig informeel, huiselijk en warm karakter.”

2. Wat maakt jullie kantoorruimte uniek? 

“Deze sfeer verwacht je niet in een zakelijk kantoor op de 7e verdieping. De grootste verrassing vinden onze klanten ‘De Kijkdoos’, dat is de naam die we gegeven hebben aan onze eigen bioscoopruimte. Het heeft een enorm scherm van 3,5 meter breed x 2 meter hoog en 15 royale zetels, die afkomstig zijn uit een Duitse bioscoop. Als we in De Kijkdoos een presentatie geven aan onze klanten, dan zijn ze doorgaans volledig flabbergasted. We willen dat, zodra er iemand op bezoek komt, het een unieke ervaring is die mensen niet snel vergeten.”

“Wat men vaak een enorme verrassing vindt is het aantal planten wat we in ons interieur hebben. Oprichter Gijs Huisman is een groot liefhebber van planten en heeft in een ver verleden tuinarchitectuur gestudeerd. Deze liefde voor planten zie je ook terug in het interieur. Naast het feit dat het een natuurlijk karakter krijgt is het voor de gezondheid van ons mensen ook nog goed. De variatie aan beplanting, de afwisseling in bladvormen, kleuren groen bepalen mede het unieke karakter van het G2O kantoor.”

Het kantoor van G20 in Utrecht

Het kantoor van G20 in Utrecht

3. Waarom vinden jullie een unieke werkruimte zo belangrijk? 

“We vinden het enrom belangrijk dat de sfeer in ons kantoor aansluit bij wie we zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk dat de mensen met veel plezier hier werken. Je bent vaak een groot deel van de dag op je werk, dan is het des te belangrijker dat het een aangename plaats is om te verblijven. En een interieur zegt zoveel over wie je bent. Dat geldt voor kleding die men draagt, maar ook zeker een kantoor waar je binnenstapt. Daar wordt in het bedrijfsleven zo weinig bij stil gestaan.”

“Ons kantoor heeft een complete keuken. Van de potten en pannen tot een kookplaat en afzuigkap. Mensen moeten lekker eten kunnen bereiden wat gezond is. Elk individu heeft andere wensen. En wat is er mooier om met elkaar in de keuken te staan. Even te ontspannen en gezellig praten met elkaar. Voor de chemie in het team zijn dat enorm belangrijke momenten.”

“Wanneer de mensen prettig werken, krijgen ze energie, ze komen in hun ‘flow’. Dan wordt uiteindelijk alles beter. De ideeën, de prestaties, de productiviteit. Dit laatste is niet een doel, maar wel een bijkomend voordeel. Bedrijven zeggen wel eens, ‘maar zo’n kantoor dat kost veel’. Ze gaan voorbij aan het feit wat het kost als een kantoor geen fijne omgeving is. Wij hebben als bedrijf een laag ziekteverzuim. Ik ben ervan overtuigd dat het mooie kantoor daar zeker aan bijdraagt.”

“Een kantoor zegt ook veel over de leiders van een bedrijf. Onze eigenaren zitten midden in het kantoor in kamers met veel glas. De directie heeft met het team gekeken wat is de mooiste plek van het gebouw is om te zitten. Dat is een prachtige hoek met veel glas geworden om te brainstormen. Daar kunnen we alle allemaal gebruik maken. Dit soort beslissingen zegt heel veel over een bedrijf.”

Het kantoor van G20 in Utrecht

Het kantoor van G20 in Utrecht

4.  Hoe kwam de ruimte tot stand? 

De ideeën zijn tot stand gekomen door met elkaar te brainstormen. Hoe gaan we het kantoor gebruiken. Met een vlekkenplan hebben we eerst een globale indeling gemaakt. Wat zijn ruimtes waar klanten ontvangen moeten worden, waar vinden besprekingen plaats. Nadat de ideeën er waren, zijn we verder gegaan met de detaillering en de invulling van de plattegrond. Toen dit definitief was hebben we de materialisatie verder uitgewerkt en bepaald. Ontzettend veel denk en puzzelwerk heeft erin gezeten die de sfeerbepalend werken. Dit gehele traject heeft G2O zelf gedaan. Interieurontwerp dus ook door Gijs Huisman zelf. 

Lees ook: Zo ziet het nieuwe Nederlandse kantoor van Netflix eruit

Het kantoor van G20 in Utrecht

5. Wat zijn de reacties van bezoekers? 

“De reacties zijn echt overweldigend. Het is een gebouw met 21 verdiepingen, met klinkende namen als ABN AMRO, Brunel en Kneipp als huurder. We krijgen ontzettend veel bezichtingen van potentiële huurders (er staan nog paar verdiepingen leeg). De makelaars gebruiken ons kantoor als voorbeeld van wat je met een kantoor kan doen. De bovenburen van Kneipp (van de zeepjes) heeft onze spreekruimte gebruikt voor een inspirerende sessie. Ze wilde graag geinspireerd en geprikkeld worden. Dat was een compliment.” 

Het kantoor van G20 in Utrecht

Het kantoor van G20 in Utrecht

6. Wat zijn jullie ervaringen: wat werkt er wel en wat werkt er niet goed?

“In ons kantoor hebben we heel bewust niet teveel mensen op elkaar gepropt. Door de ruime opzet is er een prettige rust, zonder dat het duf en saai wordt. Het is belangrijk dat een kantoor een prettige atmosfeer heeft. Het is belangrijk dat een kantoor niet alleen mooi is, maar dat het ook van iedereen is. Een tip voor ondernemers is, laat je medewerkers ideeën geven. Zeg niet alleen dat je betrokken bent bij je mensen, maar laat dat ook daadwerkelijk zien. We hebben alle mensen zelf laten kiezen waar ze wilde zitten. Zo heeft iedereen een plekje gezocht wat hij of zij prettig vindt. Een andere tip naar ondernemers is, denk erbij na, dat een kantoor en een sfeer zoveel weergeeft over wie je bent. Je kan maar één keer een eerste indruk maken. Dat onderschatten veel mensen.”

Lees ook: Schommelen aan het IJ bij Harver
Lees ook: De sportieve werkplek van Evolve Services in het stadion van PSV

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.