Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Beerenburgmaker in het nauw door Mitra-faillissement; ‘Apple wil F1 kopen’

Ondernemersnieuws: beerenburgmaker Weduwe Joustra meegesleept in Mitra-faillissement, Apple overweegt bod op Formule 1 en vlogster krijgt eigen schoenlabel.

1. Beerenburg meegesleept in Mitra-faillissement


Floryn jenever, Legner en de beerenburg van distilleerder Weduwe Joustra: het omvallen van slijterijketen Mitra maakt de toekomst van een paar vertrouwde sterkedrankmerken onzeker, nu ook moederbedrijf Dirkzwager failliet is verklaard. Het Schiedamse drankenconcern van Cees Dirkzwager kocht de afgelopen jaren behalve Mitra ook verschillende producenten en bottelaars op, maar werd genekt door de groei en de lage marges op alcohol. Op haar Facebookpagina schrijft directeur Heleen Sonnenberg van Weduwe Joustra in een open brief dat haar bedrijf 100 % zelfstandig is en kerngezond. De curator zet wat de beerenburgmaker betreft in op een verkoop.


2. ‘Apple wil Formule 1 kopen’


Apple wil bieden op het bedrijf dat de rechten op de Formule 1 exploiteert, de Formula One Group. Dat pikte Joe Saward op, een Britse sportjournalist de over de business achter de racerij schrijft. Verkopende partij zou CVC Capital Partners zijn, de investeerder die twee derde van de aandelen in Formula One bezit. Apple zit op een flinke bult geld en kan de deal makkelijk betalen. De uitzendrechten voor de autoraces zouden een handig middel zijn om kijkers te binden aan de Apple TV, ook zou de F1 een uithangbord kunnen worden voor de elektrische auto waar de techgigant aan werkt. Maar vooralsnog is het gerucht niet bevestigd door Cupertino.


3. Mot rond Hyperloop


Kan Elon Musk dan helemaal niets beginnen zonder ruzie en gedoe? Nope: Brogan BamBrogan, mede-oprichter en oppertechneut van Hyperloop One, de startup in megabuizenpost die mensen vervoert met ijzingwekkende snelheid, wil zijn startup kapotprocederen. Hij heeft een aanklacht ingediend tegen zijn  compagnon Shervin Pishevar en de complete top van Hyperloop One, die zou hebben gefraudeerd en medewerkers zou hebben bedreigd. Pishevar zou alleen erop uit zijn om zijn zakken te vullen en goede sier te maken met Hyperloop. Plus nog wat bijna hilarische aantijgingen die je bij The Verge vindt.


4. Nieuw skikledingmerk gecrowdfund


Martijn Jegerings en Jella Kramer kunnen van start met Open Wear, een nieuw skikledingmerk dat jassen maakt uit gerecyclede flessen. Twee weken geleden haalde een Kickstartercampagne hiervoor binnen een paar uur het eerste doel, de meter staat nu op ruim 38 mille en de eerste levering staat gepland voor december dit jaar. De jassen van Sympatex met veel handige snufjes zijn voornamelijk bedoeld voor snowboarders, maar niemand die het controleert. Open Wear claimt door zijn rechstreekse leveringsmodel voor 249 euro een jas te brengen die bij bestaande merken 750 euro zou mogen kosten.


5. Vlogster krijgt eigen schoenlabel


Schoenfabrikant Tango Shoes zet vlogster Manon Tilstra in voor zijn marketing. Met 147.000 volgers geldt Tilstra als een prima social influencer en ze gaat daarom een eigen schoenencollectie op de markt brengen: Manon X Tango. Het is niet duidelijk voor hoeveel seizoenen de samenwerking geldt, meldt Emerce. Bovendien zal moeten blijken welke impact de vlogster zal hebben op de omzet van Tango. Naast het eigen kanaal van de fabrikant liggen de schoenen ook bij Omoda in de schappen.


6. En dan dit: eerste V&B gaat open. Ehm, V&B?


Circus BAUT trekt weer verder: het Amsterdamse pop-uprestaurant van chef Michiel van der Eerde, dat zijn naam ontleent aan zijn eerste stek op de Wibaustraat en later verhuisde naar het voormalige pand van de Citroëngarage aan het Stadionplein en vervolgens naar het Winterthurgebouw aan de Zuidas profiteert nu van het instorten van V&D. Baut & Dreesmann (B&D) gaat vrijdag open aan het Rokin. Precies: op de derde verdieping van waar tot voor kort de V&D zat. Alle oud-medewerkers van het warenhuis zijn overigens welkom op de openingslunch.


7. Quote van de dag:



Tot zover de Sprout update van woensdag 13 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.


Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!


✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.