CitizenM maakt de giga-investeringsplannen woensdag bekend bij het nieuws dat dat GIC, een overheidsfonds van Singapore, een belang van 25 procent heeft gekocht in het Nederlandse bedrijf, dat wordt geleid door Michael Levie en Robin Chadha, de zoon van Rattan Chadha (foto rechts). GIC investeert – naast de overname van een kwart van de aandelen – een half miljard in de groei van CitizenM, APG en Chadha lappen de overige 250 miljoen euro bij.
Rattan Chadha (69), die als twintiger emigreerde uit India, investeert daarmee opnieuw met het fortuin dat hij vergaarde met de verkoop van zijn modemerk Mexx voor 300 miljoen euro. (Als ‘hobby’ kocht hij ook de exclusieve Franse golfclub Royal Mougins, waar onder anderen Nina Storms en Els Blokker af en toe een balletje slaan.)
Pensioenuitvoerder APG is al sinds de start van CitizenM 11 jaar geleden boord als aandeelhouder. Met het instappen van GIC wordt het Nederlandse bedrijf naar eigen zeggen gewaardeerd op twee miljard euro. De komende 3 tot 4 jaar willen de drie aandeelhouders in totaal 1,5 miljard steken in het bouwen van nieuwe hotels, peperduur vastgoed dat grotendeels in eigen handen is.
100 stuks
CitizenM telt momenteel 15 vestigingen in 8 landen. De ‘Tesla van de Hotellerie’ ging afgelopen jaar de Aziatische markt op met een hotel in Taipei, gevolgd door een hotel in Shanghai in december 2018. Met de 750 miljoen euro aan vers groeigeld kunnen nog eens 25 hotels worden gebouwd. Daarna moeten nog eens zo’n 8 tot 10 hotels per jaar worden geopend.
De Nederlandse hotelketen onderscheidt zichzelf met de kreet ‘betaalbare luxe’ en met veel technische innovaties, zoals het bedienen van apparatuur in kamers met tablets. Ruim tweederde van de gasten bestaat uit zakelijke reizigers. Omzet- of winstcijfers deelt het bedrijf niet, wel dat er sprake zou zijn van “hoge winstgevendheid per vierkante meter”.
Lange termijn
Een investeerder van GIC noemt de hotelketen in een persbericht “een aantrekkelijke propositie voor betaalbare luxe in stedelijke gebieden”. “Als wereldwijde investeerder voor de lange termijn vinden we deze investering een uitstekende toevoeging aan onze bestaande portefeuille van hoogwaardige bedrijven.”
Ook investeerder APG verwacht dat hotels een aantrekkelijk langetermijnrendement bieden, zegt APG’er Robert-Jan Foorste tegen de Telegraaf. Hotels liften volgens hem mee op wereldwijde megatrends, zoals stevig groeiend toerisme. “Moderne reizigers zijn op zoek naar beleving en hechten in mindere mate aan materiële zaken.”
Twee besturen
Samen met je vader een bedrijf runnen leidt weleens tot stevige discussies, beaamde marketingverantwoordelijke Robin Chadha een paar maanden geleden tegen Sprout. Chadha senior staat aan het hoofd van de twee besturen die CitizenM creëerde, eentje voor de financiële en een andere voor de creatieve kant van het bedrijf.
Chadha destijds: “Die twee mogen zich absoluut niet met elkaar bemoeien. Neem het voorbeeld van een rooftop bar. De financiële mensen zouden rationeel zeggen: bouw op het dak tien hotelkamers, dat is het meest rendabel. Terwijl het voor het merk misschien niet de juiste beslissing is. Mijn vader weet de balans daarin te vinden.”
Een van de groeigeheimen van zijn bedrijf is volgens Chadha het streven om “de sterke hiërarchische piramide in de traditionele hospitality radicaal om te gooien”. “Onze klanten staan het meest in contact met onze ambassadeurs, de mensen die je tegenkomt in de lobby. Zij moeten voor de gast het verschil maken, wij zijn als bestuursleden ondersteunend aan hun rol.”
Lees ook: Hoe hotelketen CitizenM medewerkers de baas maakt