1. Weet waar je borrelt
Op Online Tuesday hangen bijvoorbeeld online marketeers elke maand met de benen buiten in Felix Meritis (Amsterdam). En bij Technology Rocks bruist het deze week ook weer van de snelgroeiende techondernemers uit de Fast50, op de High tech Campus Eindhoven. Maar als je handelt in kleding of je businessmodel niets te maken heeft met online, heb je er behalve gratis bier weinig te zoeken. Maar besef je: het hoeft niet hip te zijn om zakelijk rendement op te leveren. Je branchevereniging of lokale KvK zal vast bijeenkomsten organiseren waar je gouden afnemers of leveranciers tegen het lijft loopt.
2. Stel je doelen
Dat volgt wel uit de omgeving en de deelnemers aan de netwerkborrel die je bezoekt. Lopen er potentiële klanten rond? Spreek dan met jezelf af hoeveel vervolggesprekken je minimaal wilt scoren. Ben je je markt nog aan het verkennen of zoek je partners? Probeer dan vooral zo veel mogelijk informatie te verzamelen en onthouden.
3. Kom op tijd
Heel artistiek, om fashionably late binnen te komen zeilen. Maar een netwerkborrel is een zakelijke afspraak, en moet daarom ook als zodanig worden behandeld. Liever komen wij zelfs te vroeg, om alvast de strijdplek te verkennen. De gastheer geven je een handje, en natuurlijk vragen je langs de neus weg wie de andere gasten zijn. Even de lijst scannen, en ons prioriteitenlijstje van mensen die je per se wilt spreken is al klaar.
4. Val niet aan op moeilijke hapjes
Een hele praktische: met in 1 hand een glas bier en in de andere een even exotische als ingewikkeld heel te houden snack, is het slecht handjes schudden. Hou 1 hand (de rechter dus) vrij. Eten doen we wel na afloop, bij de Febo.
5. Rug recht, schouders naar achter!
Borrelen is geen toneelstukje, maar straal wel uit dat je hier vanwege je succes bent.
6. Zoek gelijkgestemden
Natuurlijk is het best eng, zo’n zaal vol onbekenden. Gelukkig hebben die ongeveer hetzelfde gevoel. Als je niet een enorme held bent in op vreemden afstappen – ondernemers zijn soms net mensen – zoek je allereerst naar iemand die compatible oogt. Die hoogste baas van ING Bank komt daarna wel aan de beurt.
7. Vraag niet meteen naar de bekende weg
Als je het ijs wil breken met: ‘wat doe jij eigenlijk?’ volgt een grijsgedraaide langspeelplaat over een succesvol businessmodel. Er zijn originelere pickup lines denkbaar. Maar maak het niet te creatief. ‘Heb jij het ook zo druk?’ kan prima. ‘Wat is jouw grootste blunder deze week?’ is wat te bedacht. Maar wat je ook vraagt: luister! En vraag door, alleen al om te laten merken dat je echt voledige aandacht hebt voor je gesprekspartner. Een volleerd acteur ben je waarschijnlijk niet, dus door geveinsde interesse prikken de mensen wel heen. Next!
8. Stel anderen aan elkaar voor
Dat werkt super: je bewijst dat je niet alleen bent gekomen om te halen, maar dat je anderen ook wat gunt. Nog een voordeel: het is een elegante manier om een gesprek (of twee in één klap) te beëindigen. Je hebt immers een lijstje in je hoofd met mensen die je per se wil spreken.
9. Blijf niet plakken
Die lijst moet af, je netwerk moet groter, dus je kunt niet te lang met iedereen praten. Het is helemaal niet onbeschoft om het einde van het gesprek aan te kondigen: “Ik vind het hartstikke leuk om met je door te praten, maar ik wil nog wat andere mensen spreken, vanavond. Zullen we kaartjes uitwisselen?” Ook belangrijk: zorg voor een positief besluit. “Hartstikke interessant wat je doet, weer wat geleerd!” en sluit af met een handdruk en een glimlach. En hou het allemaal gemeend.
10. Volg op
Eenmaal thuis begint het huiswerk. Linken via LinkedIn en Twitter, contactgegevens opslaan, toegezegde informatie mailen, vervolgafspraken plannen: dat is de eerste ronde. Vervolgens blijft netwerken een kwestie van regelmatig en gericht onderhoud. De visitekaartjes (want die heeft iedereen nog wel degelijk) berg je systematisch op, voorzien van aantekeningen omtrent wat de ander voor je kan betekenen.