Via MT.nl
1. Start niet op een maandag
Begin je eerste werkweek op een woensdag of donderdag. Zo voorkom je stress op zondag om je spullen uit te pakken en op maandag weer die onvermijdelijke wekker af te horen gaan. En de twee of drie dagen die je werkt zijn een meer ontspannen overgang van vakantie naar je normale werkritme.
2. Begin de dag ervoor
Oké, dit lijkt een raar advies na het vorige punt. Maak de dag voordat je weer naar kantoor gaat met een to-do lijstje voor die eerste dagen. Dat lijstje opstellen hoeft niet lang te duren, zet in 15-20 minuten op papier wat je prioriteiten zijn en je hebt een stuk overzichtelijkere week. Verschillende managementgoeroes adviseren overigens om dit iedere week te doen.
3. Sta vroeg op, en mediteer (misschien)
Zet je wekker wat vroeger dan ‘normaal’. Begin de dag met een half uurtje mediteren en aan het einde kijk je naar je doel van die dag. Zo begin je op je eigen voorwaarden met werken en niet met de onvermijdelijke mailbox.
4. Zoek uit wat je gemist hebt
In de dagen, of weken, dat je weg bent gegaan is er ongetwijfeld een hoop informatie langs je af gegaan. Zelfs als je iedere dag contact hebt gehad met je collega’s. Neem een stopwatch mee en ga de collega’s langs die je het meeste informatie kunnen geven. Per persoon neem je één minuut de tijd. Niet meer: als je niet binnen 60 seconden kunt uitleggen wat er aan de hand is, is het ongetwijfeld niet belangrijk genoeg.
5. Verwijder e-mails
Hoeveel mail krijg je iedere dag binnen die echt belangrijk is? Ongetwijfeld een stuk minder dan het aantal berichten dat je op dagelijkse basis je inbox in ziet stromen. Ben je enkele weken weggeweest dan zul je niet de enige zijn die honderden of zelfs duizenden mails heeft gemist. Die allemaal doorwerken kost je – veel – te lang. De oplossing is simpel: verwijder alles zonder bijlage. Als het bericht belangrijk genoeg is dan stuurt de afzender het nog wel een keer.
6. Lees de overige mails van nieuw naar oud
De meeste van de problemen waar je over wordt gemaild zijn twee weken na dato al opgelost. Beginnen met de oudste mails levert je dus een waslijst aan klussen op die al achterhaald zijn. Begin met het meest recente mailtje en je ziet welke dingen je allemaal niét meer hoeft te doen.
7. Go big, or go home
Spendeer je eerste dagen met een focus op die grote projecten waar je hart sneller van gaat kloppen. In plaats van je onvermijdelijke after-vakantie-dip begin je zo met een bak enthousiasme en kun je op die adrenaline-kick de rest van de week door.