1. Snapchat vs. Facebook
Snapchat-oprichter Evan Spiegel kreeg in 2013 van Facebook een droomaanbod: voor 3 miljard dollar in cash wilde Facebook de foto-deel-applicatie overnemen.
Een deal die de twee oprichters beide 750 miljoen dollar zou opleveren maar ze wezen het af. Nu strijden de twee bedrijven om de online activiteiten van de leeftijdsgroep tot 35 jaar, met de daarbij behorende reclame-inkomsten van bedrijven en de mogelijkheden om een stempel te drukken op de online communicatie van de gebruikers.
Met 100 miljoen dagelijkse gebruikers heeft Snapchat zeker geen kleine basis aan gebruikers. Volgens het bedrijf hebben er 200 miljoen mensen een actieve account op het sociale netwerk. Zet die getallen naast Facebook en het lijken ineens peanuts: in 2015 plaatste Zuckerberg trots op zijn eigen FB-pagina dat er op één dag 1 miljard mensen waren ingelogd op het door hem opgerichte sociale netwerk.
2. Uber vs. Lyft vs. Didi Chuxing
De drie bedrijven Uber, Lyft en Didi Chuxing steken elkaar naar de troon om de taxi-gebruiker nieuwe stijl. Met Uber als bekendste naam lijkt deze een voorsprong te hebben. Maar de financieringsrondes van de afgelopen weken laten grondgebied zien waar miljarden dollars in gaat zitten: China.
De in Nederland onbekende taxi-dienst Didi Chuxing opende met de aankondiging dat het bedrijf 7,3 miljard dollar aan financiering had opgehaald, waarvan 1 miljard van Apple. Ongeveer tegelijkertijd bracht Uber naar buiten dat er 3,5 miljard in cash binnen is van een investeringsfonds van Saudi-Arabië. De Amerikaanse concurrent Lyft is op het moment op zoek naar extra geld om in de Chinese markt te kunnen stappen.
3. SpaceX vs. Blue Origin
De ruimterace uit de Koude Oorlog tussen Rusland en China is verplaatst naar het Amerikaans grondgebied en speelt zich af tussen twee grote namen uit de tech-wereld. Want SpaceX vs. Blue Origin is natuurlijk ook: Elon Musk vs. Jeff Bezos. Het eerste schot de ruimte in tussen de twee giganten was in november 2015 toen Blue Origin de eerste was die in staat bleek om een raket veilig te laten opstijgen én landen.
Dezelfde raket maakte op 2 april van dit jaar voor de derde keer een veilige landing. Zoals het hoort bij een strijd bleef SpaceX niet lang achter, later in april was het bedrijf van Musk instaat om hetzelfde te doen met de grotere, snellere en krachtigere raket Falcon 9. Leuk hoor, raketten laten landen maar het is geen geheim wat Musk’s doel is met SpaceX: Mars. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
4. Slack vs. Skype (Microsoft)
Iets dichter bij aarde vechten twee Slack en Skype om de gunsten van de zakelijke gebruiker: in chatten met je medewerkers zit goud geld. Begin dit jaar waren er volgens TechCrunch interne gesprekken bij Microsoft om een bod van 8 miljard dollar op Slack uit te brengen. Veel steun kreeg het voorstel niet, onder de nee-zeggers waren oprichter Bill Gates en ceo Satya Nadella.
In plaats daarvan richt Microsoft zich op het vijf jaar eerder voor 8,5 miljard dollar aangeschafte Skype. De extra miljarden-investering in Slack zal het probleem niet zijn geweest zijn voor Microsoft: enkele weken geleden kondigde het bedrijf aan zakelijk netwerk-site Linkedin te kopen voor 26,2 miljard dollar.
Afbeelding: Dashmote