De Rotterdamse studenten wonnen hun prijs onder meer dankzij een project waarbij ze een cateringbusiness opzetten voor immigranten en vluchtelingen, een ‘venture’ waarbij studenten ouderen de digitale snelweg op helpen en een project dat eenzaamheid onder jongeren bestrijdt met een ‘duurzame munt’: de CoCo.
Alle projecten die de 57 actieve (en 71 passieve) leden van het zogeheten Enactus Rotterdam het afgelopen jaar ondernamen leverden een omzetgroei van 84 procent op ten opzichte van een jaar eerder. En, mooier nog: een van de projecten staat inmiddels volledig op eigen benen.
Sociaal ondernemerschap
Deze resultaten laten goed zien waar het bij Enactus om draait: een wereldwijde studentenbeweging die volledig in het teken staat van sociaal ondernemerschap. Oftewel: we nemen een maatschappelijk probleem, verzinnen met een aantal studenten een oplossing, en proberen die vervolgens met behulp van ervaren ondernemers ook nog zelf uit te werken. Een mooi leertraject voor studenten, dat meteen ook iets concreets oplevert voor de samenleving.
Het idee kwam precies 15 jaar geleden overwaaien uit de VS naar Nederland. Inmiddels is het sterk groeiende: op 15 universiteiten en hogescholen zijn al teams te vinden die op deze manier ondernemersvaardigheden opdoen, en tegelijk iets teruggeven aan de maatschappij.
Finale
De universiteiten van Eindhoven en Wageningen hebben zich het meest recent aangesloten. De grote finale, vrijdag 8 juni in MediaPlaza in Utrecht, haalden ze echter niet. Daar waren in de finale presentaties te zien van de teams van de universiteiten van Amsterdam, van Rotterdam dus, van Maastricht en van Utrecht (de winnaar van vorig jaar).
De jury werd gevormd door bijna 40 mensen uit de top van het bedrijfsleven, onder wie de ceo’s van De Jaarbeurs, Ahrend, Vebego, Randstad Nederland, Allianz en Spaces, om maar een paar namen te noemen.
Fotograaf: Benjamin Arthur Photography
Bier uit brood
De teams in de finale kwamen met verschillende mooie ideeën. Zo waren er in Maastricht studenten die bier hebben weten te brouwen uit brood dat wordt weggegooid, en kwamen ze in Utrecht juist met de omgekeerde route. Daar wisten ze van de graanresten van bierbrouwers koekjes te bakken – samen met migranten.
In Maastricht werden daarnaast bijvoorbeeld 415 notebooks gemaakt van het papierafval van bedrijven. In Amsterdam startte het project ‘Ouwe Taart’, waarbij ouderen uit de hoofdstad appeltaarten bakken met jonge vrijwilligers, die vervolgens in lokale horeca verkocht wordt. En in Utrecht was er een webshop gemaakt, waar T-shirts werden verkocht met tekeningen van vluchtelingkinderen.
Congratulations to the 2018 @EnactusNL National Champions, Erasmus University Rotterdam! See you at #EnactusWorldCup this October in Silicon Valley!
Fourteen teams came together for competition, collaboration and celebration in Utrecht yesterday.#EnactusNC #WeAllWin pic.twitter.com/yuNspugeb9
— Enactus (@enactus) 9 juni 2018
Het zijn zomaar een paar voorbeelden van alle dingen die de studenten verzonnen, waarbij sociaal en ondernemen hand in hand gaan. Tot miljoenenbedrijven leidde de editie van dit jaar nog niet. De meeste ideeën bereikten (tot nu toe) hooguit enkele tientallen mensen.
Maar dat een goed Enactus-idee wel degelijk écht impact in de samenleving kan maken, bewezen eerder voorbeelden als Baking Power, Energiekliek, Klikstart, Rebottled en De Buren, die nu allen op eigen benen staan of onderdak vonden bij een grote organisatie.
En de grootste impact zit waarschijnlijk nog wel erbuiten: bij al die afgestudeerden die er ooit onschatbare ervaring opdeden en nu ergens in het bedrijfsleven het verschil proberen te maken.