Vandaag start de Week van de Circulaire Economie. Deze week worden er 60 evenementen georganiseerd om anderen bedrijven te inspireren om te starten met circulair ondernemen. Wat zijn belangrijkste de lessen die we kunnen leren van anderen?
1. Just start
Wellicht een enorme open deur, maar wel een relevante. De neiging is om lang te oriënteren, verhalen te lezen, erover te praten en strategieën uit te werken. Natuurlijk is dit alles super belangrijk als het gaat om het zetten van stappen tot circulair ondernemen. Maar verlies het doel niet uit het oog: daadwerkelijk beginnen.
Dus, laat je vooral inspireren door anderen, leer van hun fails en successen, met als doel: ook echt aan de slag te gaan. Immers, strategieën en ideeën zijn succesvol door een goede uitvoering.
Team Everuse
Zo denken de oprichters van Everuse er ook over. Een gloednieuwe fabriek in Sneek die circulaire isolatieproducten van papierafval maakt. De eerste circulaire isolatiefabriek van de wereld en die staat dus in Nederland.
Maar belangrijker, de oprichters hebben op een goed moment besloten te starten. Het is nog niet groot, de fabriek biedt werk aan 15 medewerkers. Maar het doel is wel om te groeien.
2. Denk groot, begin klein
Meteen circulair zijn is een utopie, zelfs voor ondernemingen die starten als circulair bedrijf is het moeilijk om ook meteen de hele productieketen te doorbreken. Denk groot, begin klein. Laat je niet omverblazen door grote ambities en tegenslagen maar blijf stappen zetten. Het hoeft niet allemaal in een keer.
Een mooi voorbeeld hiervan is Instock; Voedselredders die ooit begonnen als een tijdelijk pop-up restaurant met voedsel dat weggegooid zou worden door de plaatselijke supermarkt, is inmiddels uitgegroeid tot volwaardig merk met drie restaurants in Amsterdam, Utrecht en Den Haag.
Het restaurant van Instock in Utrecht
Instock begon als initiatief om voedsel te redden, dat anders weggegooid zou worden. Inmiddels heeft de organisatie meer dan 330.000 kilo voedsel gered. Maar er is meer, zoals een eigen kookboek, foodtruck en bieren van geredde aardappelen en brood. Dit jaar genomineerd voor de Circular Award 2018.
3. Blijf volhouden
Onderneem tegen de stroom in. Het is lastig om te pionieren. Soms ben je als bedrijf bijvoorbeeld nog te vroeg voor jouw branche met een bepaalde innovatie. Of je wordt gezien als dromer. Het kost tijd om mensen te overtuigen van het nut van een nieuwe aanpak. Show, don’t tell is hierbij het credo. Laat zien dat het werkt en blijf volhouden.
Een uitdaging waar SmartCrusher voor staat. Een bedrijf dat beton weer uiteen kan rafelen in de drie componenten zand, grind en cement. Hierdoor kan beton circulair ingezet worden en hoeven er geen nieuwe grondstoffen aangeboord te worden voor het maken van cement. De technologie is bewezen in kleinschalige proefopstellingen maar opschaling is nog lastig, terwijl er wel enorme potentie in zit.
Zaak om nu vol te blijven houden. Hoe, door veelvuldig het verhaal te vertellen en zichtbaar te worden zodat deze techniek bekender wordt.
4. Kijk over je eigen netwerkgrenzen
Laat je inspireren door andere branches en sectoren. Durf buiten de gebaande paden te treden. Veel organisaties zoeken naar oplossingen binnen hun eigen netwerk. Terwijl vaak andere branches of disciplines met een nieuwe blik snel tot een oplossing van een probleem kunnen komen. Ga op pad en leer van anderen. Werk bijvoorbeeld samen met kunstenaars of designers.
Maar hoe ontmoet je mensen als ze niet in je netwerk zitten? Aangezien circulaire economie hot & happening is, zijn er gedurende het jaar veel evenementen en inspiratiesessies die je bij kan wonen. Om in contact te komen met designers organiseert bijvoorbeeld What Design Can Do speeddates waar designers worden gekoppeld aan ondernemers.
5. Last but zeker not least: Be good and tell it
Een van de grootste barrières voor duurzaam handelen is dat verhalen niet worden gedeeld. Bedrijven zijn vaak te bescheiden maar, ook kleine stappen kunnen anderen inspireren. De media schrijven graag over initiatieven die aanspreken, van rails die worden verwerkt tot pannen, koffiedrab tot paddenstoelen of circulaire gebouwen.
Juist deze innovaties spreken anderen en vooral ook media aan en dat zijn de verhalen waar we van leren. Hiervan kunnen we er niet genoeg hebben, dus: Be good and tell it.
Hoe je dat kan doen lees je in mijn volgende blog, over duurzaam communiceren.