De techniek is er, de volgende uitdaging is het vinden van een markt, zegt Kepler Vision Technologies-oprichter Harro Stokman in gesprek met Sprout. We interviewden de ondernemer tijdens een groeiprogramma in Silicon Valley, waar Kepler met 9 andere winnaars van die Academic Startup Competition werden ondergedompeld in de Amerikaanse ondernemers- en investeringswereld.
Kepler haalde vorig jaar een seed-investering van 1,7 miljoen op bij UvA Ventures en drie andere investeerders. Ook Stokman zelf investeerde in zijn bedrijf, met kapitaal dat hij verdiende met de exit van zijn vorige bedrijf Euvision, dat hij vijf jaar geleden verkocht aan chipmaker Qualcomm. Kepler streek vorige maand nog eens 1 miljoen euro aan innovatiekrediet op.
Real-time
Euvision leverde software die op foto’s en video’s katten, honden, mensen en zonsondergangen kon herkennen. Die kennis breidde Stokman met Kepler uit naar het – met behulp van kunstmatige intelligentie – anaylseren van real-time bewegend beeld.
Qua markt richt de Amsterdamse startup zich vooralsnog op de ouderenzorg, waar vallen een serieus probleem is. Het cloudplatform van Kepler kan een gevallen persoon herkennen en een alarm doen afgaan. Dat zorgt ervoor dat ouderen bijvoorbeeld langer thuis kunnen blijven wonen, en dat het verlenen van zorg efficiënter wordt.
Maar het logo (afbeelding links) van Kepler, met daarin een ‘E’ die als twee druppels water lijkt op de ‘E’ in het logo van Tesla, geeft al aan dat de potentiële markt zich ook uitstrekt tot bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s, die snel hun omgeving moeten scannen (Mocht Tesla de Nederlandse startup ooit inlijven, dan las je dat het eerste op Sprout).
Product market fit
Stokman promoveerde eind jaren ‘90 in Computer Vision, maar in het runnen van een bedrijf ligt zijn grootste passie. “Het vinden van product market fit, daar gaat mijn hart sneller van kloppen.” Stokman beschikt inmiddels over een aantal competente collega’s, maar het vinden van de juiste mensen was niet altijd zo vanzelfsprekend. “Mijn grootse angst in het begin was dat niemand voor me wilde werken. Maar ik ben erin geslaagd om een geweldig team samen te stellen.”
Deze serie kwam tot stand in samenwerking met het consulaat-generaal in San Francisco, dat Nederlandse ondernemers met het programma Holland in the Valley helpt bij hun sprong naar de Amerikaanse markt. Overweeg je die stap ook? Raadpleeg dan het Silicon Valley Playbook.
Sprinplank
Dit jaar moet de Nederlandse markt veroverd worden, als springplank naar het buitenland, waar Duitsland als eerste op de todo-lijst staat. “Als we daar slagen, wagen we in 2021 de sprong naar de VS.”
Voor die buitenlandse expansie, en om het product gebruiksvriendelijker en marktklaar te krijgen, is Kepler nu op jacht naar een nieuwe investeringsronde van 3,5 miljoen euro.
De Global Entrepreneurship Summit maakte eerder deze reportage over Kepler: