Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Guacamolesaus AH grootste marketing-BS

De guacamole met slechts 0,7 procent avocadopoeder van het eigen merk van Albert Heijn, dat is volgens de stemmers op de website van de Consumentenbond de grootste marketingsmoes. De boodschap van de Bond: ondernemers, keep it real!

Meer dan 7000 mensen stemden op deze ‘avocado-arme dip’ voor de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond, zo is donderdag bekendgemaakt. Overigens kondigde Albert Heijn al aan de guacamole uit de schappen te halen en te vervangen voor een nieuw product.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Healthy People

Na de ‘avocado-arme dip’ kreeg een sapje van Healthy People, het merk waarmee onderneemster Arjanneke Teeuw aan de weg timmert, de meeste stemmen. Op de verpakking staat met grote letters: ‘blauwe bosbes en framboos’, maar het hoofdbestanddeel (84 procent) is druivensap. De derde plek is voor Rivella: de frisdrank claimt dat het ‘met natuurlijke ingrediënten’ is bereid, maar er zitten drie synthetische zoetstoffen in.

Kletspraatjes op verpakkingen

De Consumentenbond is een kleine twee jaar geleden begonnen met het inventariseren van ‘kletspraatjes’ op verpakkingen. In sommige gevallen hebben fabrikanten de verpakkingen inmiddels aangepast, zoals bijvoorbeeld rodedruivensap van Albert Heijn. Die bestaat voor slechts 20 procent uit rode druiven en de rest is witte druiven. Inmiddels staan er zowel witte als rode druiven op de verpakking.