Welke beslissing is het meest bepalend geweest voor het succes van Marqt?
‘Het is misschien een open deur, maar voor mij was dat de beslissing om het gewoon te gaan doen. De supermarktbranche is een moeilijke markt om toegang toe te krijgen. Er is een hoge barrière; als beginnende partij moet je veel tijd en geld investeren om überhaupt een winkel te kunnen openen en dan heb je nog niet eens producten en klanten. Ik geloofde er heilig in dat dit moest gebeuren, ook al zeiden anderen dat het niet kon, daardoor zijn we nu waar we zijn. Je moet je niet laten tegenhouden door teleurstellingen, want die zijn er sowieso. Ondernemen is het doorstaan van ontberingen.’
Wie is het meest bepalend geweest voor jouw succes?
‘Dat is mijn businesspartner Meike Beeren. Wij voelen bij elkaar aan wat er speelt, en kunnen alles tegen elkaar zeggen. We werken al jaren nauw samen. Simpel gezegd ben ik de denker en is zij de doener. Dat heeft er ook toe geleid dat ik besloten heb een andere rol te gaan vervullen. Ik ben afgelopen jaar voorzitter van de raad van commissarissen geworden en Meike is nu als ceo eindverantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ik voeg meer waarde toe als ik nadenk over nieuwe dingen die we kunnen doen, hoe we de komende jaren beleidsmatig verdergaan. Dat neemt niet weg dat ik ook operationeel bij een aantal zaken ben betrokken.’
Welke drie factoren maken Marqt succesvol?
‘Allereerst onze bedrijfscultuur, die is heel sterk. We vinden het belangrijk om dingen te doen waar we beter van worden, en niet alleen in onze portemonnee. We willen betekenis geven aan het leven en het leven van anderen. Mede daardoor weten we goede mensen aan te trekken, zij maken de beweging sterker en beter. Daarnaast zoeken we altijd naar hoe we dingen beter kunnen doen. We zijn heel zelfkritisch, dat is belangrijk als je een challenger bent. Wil je je invechten in een verzadigde markt, dan moet je dingen anders en vooral beter doen dan de bestaande partijen.’
Hoe zit het met de groei van Marqt?
‘Goed, we gaan dit jaar voor het eerst breakeven draaien met Marqt. We hebben afgelopen jaar veel nieuwe producten toegevoegd, onze verkoopvolumes zijn gestegen en de prijzen gedaald, doordat we steeds beter zijn gaan samenwerken met boeren en producenten. We willen doorgroeien met ongeveer vijf winkels per jaar. Den Haag en Rotterdam zijn er afgelopen jaar bij gekomen, we kijken naar Utrecht en binnenkort kondigen we nieuwe openingen aan in Den Haag en Amsterdam.’
Hoe financier je de nieuwe plannen?
‘Eén van onze investeerders, Verlinvest, heeft een vervolginvestering van 4,5 miljoen euro gedaan. We zullen dat inzetten voor groei in winkels, maar ook voor verbetering van de formule. Daarnaast kijken we naar mogelijke nieuwe services, zoals het bezorgen van boodschappen bij mensen thuis. Zo hebben we veel leuke plannen die we met het geld van Verlinvest en de cashflow uit de operatie kunnen uitvoeren de komende jaren. Ik hoop dat we over vijf jaar geen kleine speler meer zijn, maar een stroming hebben gevormd waarmee we bijdragen aan het toegankelijk maken van ‘echt eten’ voor mensen en waar onze klanten en boeren zich bij betrokken voelen. Misschien zelfs wel in het buitenland.’
Wat is jouw beste advies aan andere ondernemers?
‘Als je sterk voelt dat jouw idee juist is, ga er dan voor. Luister niet naar het commentaar van anderen, maar alleen naar je eigen droom. De enige die je kan vertellen of je het goed doet, is degene die je aankijkt in de spiegel. Als je niet in de spiegel tegen je zelf kunt zeggen ‘ik ga het doen’, dan moet je er vooral niet aan beginnen.’