Het had het beste festival ooit moeten worden, maar flopte ongenadig hard. Fyre Festival, een initiatief van ondernemer Billy McFarland en rapper Ja Rule, werd in 2017 aangekondigd als “het nieuwe Coachella”, een ultrahip festival in de Verenigde Staten.
Het festival was bedoeld voor het promoten van McFarlands nieuwe app Fyre, een soort Uber voor het boeken van artiesten. Mcfarland, een twintiger uit New York die al op jonge leeftijd was begonnen te ondernemen, liet influencers reclame maken voor zijn festival. Hier móet je heen, was de boodschap.
Voor een kaartje betaalde je 500 dollar tot – jawel, gekte – 12.000 dollar, maar daar zou je ook wat voor krijgen: een verblijf in villa’s, luxe maaltijden van een bekende chef en optredens van de grootste artiesten. Bovendien zouden ze ingevlogen worden met speciale Boeing 737-vliegtuigen.
Klinkt als een mooi hoogsegment-idee voor de festivalmarkt, zou je zeggen. Het publiek ook, want Fyre Festival was in no-time uitverkocht. Het probleem was echter dat de organisatoren nog niets hadden geregeld.
Houtje-touwtje
Sterker nog: McFarland had nog nooit eerder in zijn leven een festival georganiseerd. Hij pakte dit alles nogal houtje-touwtje aan: zo zou hij simpelweg hebben gegoogled hoe je een podium moet huren. Een ingehuurde festivalorganisator vertelde McFarland en zijn team dan ook dat ze het festival beter konden verzetten naar november, om zo voldoende tijd te hebben om de verwachtingen waar te kunnen maken.
Dit wilde het team niet. Onder het credo “let’s just do it and be legends, man” ging men door. een extra probleem was echter dat de financiering niet op orde was. Een investering van 25 miljoen dollar in Fyre ging niet door, omdat McFarland de door hem geopperde waardering van 90 miljoen dollar niet met papierwerk kon onderbouwen. Omdat het festival op korte termijn plaats moest vinden – een kwestie van enkele maanden – kostte het de organisatie echter meer: niet een oorspronkelijk geplande 5 miljoen dollar, maar eerder zo’n 12 miljoen dollar.
McFarland kon een miljoenenlening aangaan bij een investeerder, waarvoor hij binnen 16 dagen minstens een half miljoen dollar moest terugbetalen. Hij adviseerde festivalgangers om alvast zo’n 1.500 dollar op online account te zetten bij Fyre, zodat ze op het evenement met een elektronisch bandje konden betalen. Pin- of cashmogelijkheden zouden er namelijk niet zijn. McFarland zou 40 procent van dit bedrag hebben gebruikt om de investeerder terug te betalen.
Debacle
het festival liep uit op een debacle. Festivalgangers moesten – na een problematische vliegreis – overnachten in armzalige tenten, er was geen water, in plaats van kaviaar kregen de gasten een klef broodje kaas en hoofdact Blink 182 zegde een dag van tevoren ook nog eens zijn optreden af. De band had geen vertrouwen meer in het festival, zo luidde de verklaring.
McFarland moest het ‘festival’ al na één nacht cancelen. Vervolgens raakten hij en Ja Rule in rechtszaken verzeild. Ja Rule werd uiteindelijk vrijgesproken, maar McFarland zit momenteel een celstraf van 6 jaar uit in de Verenigde Staten. Hij is veroordeeld voor fraude.
Zowel Netflix als Hulu proberen de slogan ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ eer aan te doen met een nieuwe documentaire over het geflopte festival. Hieronder kun je de previews bekijken.
Preview van de Netflix-documentaire:
Preview van de Hulu-documentaire:
In een reactie op de documentaires stelt Ja Rule in een serie tweets zelf óók slachtoffer te zijn geweest.
I love how ppl watch a doc and think they have all the answers… ♂️
— Ja Rule (@Ruleyork) 20 januari 2019
I too was hustled, scammed, bamboozled, hood winked, lead astray!!!
— Ja Rule (@Ruleyork) 20 januari 2019
Foto: ondernemer Billy McFarland, door Patrick McMullan/Getty.