Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Affiliate marketing: zo profiteer je er optimaal van

Affiliate marketing is een vorm van samenwerking die alle partijen veel voordeel kan bieden. Het is performanced based, kan extra omzet opleveren en je boort er nieuwe doelgroepen mee aan. Maar je moet wel de vinger aan de pols houden.

1. Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is, vrij vertaald, adverteren op internet via een andere website dan de jouwe. Deze andere website (de affiliate of publisher) wordt beloond voor de leads of omzet die hij genereert.

Stel jij hebt een webwinkel en wil promotie maken. Dan zet je bijvoorbeeld een banner, tekstlink of inschrijfformulier op de website van een affiliate. Die stuurt bezoekers naar jou door en ontvangt hiervoor een vergoeding. Welke vergoeding dat is, spreek je van tevoren af. Je kunt bijvoorbeeld betalen als de promotie tot verkoop leidt (pay per sale), als de advertentie een lead oplevert, als er op jouw advertentie wordt geklikt (pay per click) of als hij wordt bekeken (pay per view).

Affiliate marketing is performance based. Je betaalt dus alleen als bezoekers van de affiliate website bij jou een aankoop hebben gedaan, het aantal afgesproken clicks of views is behaald of de hoeveelheid overeengekomen leads zijn binnengehaald.  

2. Hoe werkt het?

Zoek als adverteerder zelf contact met websites waarvan je verwacht dat jouw doelgroep ze zal bezoeken. Zo vergroot je je kans op conversies. Verkoop je bijvoorbeeld zeilschepen, benader dan websites die door zeilfreaks worden bezocht. Denk daarbij aan websites van beurzen, zeilvakanties, zwemvesten en zeilmakers.

Je kunt affiliate marketing ook uitbesteden aan affiliate-netwerken. Zij fungeren als tussenpersoon voor adverteerders en affiliaties, houden de gemaakte afspraken bij en zorgen ervoor dat affiliates verschillende partijen op hun sites kunnen laten adverteren.

3. Waarom zou je voor affiliate marketing kiezen?

Omdat je bij deze vorm van marketing alleen betaalt als het afgesproken doel is behaald. Voor bijvoorbeeld webshops is dit een goede en relatief eenvoudige manier om extra omzet te maken. Stuurt een affiliate bezoekers door die niks kopen en jullie hadden pay per sale afgesproken, dan kost het je ook niks.

Het verschil met ‘gewoon’ adverteren via bijvoorbeeld Google AdWords is, dat tientallen, misschien wel honderden verschillende websites bezoekers naar jouw website doorsturen. Daardoor komen er ook bezoekers die jou anders nooit hadden gevonden. Zij kunnen heel wat extra omzet genereren. Ook als de bezoeker niets koopt, is hij toch in aanraking gekomen met jouw merk en website en dat kan op termijn wellicht alsnog tot een aankoop leiden.

4. Hoe kies je je affiliates?             

Vaak dienen productvergelijkers of beoordelingssites als affiliates. Behalve op de omzet kan dit ook invloed hebben op jouw naamsbekendheid. Sterker; als je ontbreekt op de lijst met vergelijkbare aanbieders, kan dit voor potentiële klanten een reden zijn om niet bij jou te kopen.

Je kunt natuurlijk ook zelf affiliate worden. Het is een manier om zonder al te veel inspanning voor een aardige bijverdienste te zorgen. Heb je bijvoorbeeld een website voor ponykampen, dan kun je als affiliate een link voor caps op je site zetten. Als je bij elk verkochte cap een x bedrag krijgt, is dat fijn bijverdienen.

5. Waar moet je rekening mee houden?

Het is van belang dat je jouw affiliates voorziet van zoveel mogelijk passend promotiemateriaal. Denk aan banners in verschillende formaten, landingspagina’s, sterke verkoopteksten en productfeeds. Mocht de publisher ook promotie maken voor concurrerende aanbieders, let dan extra goed op dat je je onderscheidt. Sta open voor de ideeën van affiliates. Zij weten immers wat werkt.

Om affiliaties te motiveren om je campagne enthousiast te promoten, kun je een staffel afspreken: hoe hoger de sales, hoe hoger het percentage dat jij uitkeert. En niet onbelangrijk; blijf aandacht aan je campagne schenken, ook als hij online staat. Houd het materiaal actueel en meet de resultaten van jouw promotie. Zo kom je erachter welk promotiemateriaal het beste rendement oplevert en kun je eventueel succesvolle acties herhalen.