Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online sales pitch: met deze 6 tips kom je ijzersterk voor de dag

Belangrijke meetings en presentaties uitstellen tot na de coronacrisis? Dat is helemaal niet nodig. Met deze tips van Mr.Prezident plan je met veel vertrouwen calls in.

Grote kans dat we elkaar voorlopig de hand niet gaan schudden en niet face to face kunnen meeten. Maar je kunt natuurlijk niet achterover leunen en die belangrijke salesgesprekken uitstellen totdat we het coronavirus met elkaar over de knie hebben gelegd.

Daarnaast heeft een online sales pitch enorm veel voordelen. Je kunt gemakkelijk gesprekken inplannen, je hebt geen reistijd en mogelijk heeft die grote vis nu wat meer ruimte in de agenda.

Dan moet je natuurlijk wel heel goed voor de dag komen. We kunnen ons voorstellen dat je hierbij wel wat hulp kunt gebruiken. We vroegen presentatie-expert Mr.Prezident naar de belangrijkste tips & tricks voor online presenteren. Dit zijn de beste zes: 

1. Zorg voor een visueel aantrekkelijke presentatie

Bij een offline presentatie krijgt de presentator de meeste aandacht en ondersteunen de slides het verhaal. Maar bij online presenteren is dit precies omgekeerd. De focus ligt op de slides, dus is het nog belangrijker dat ze visueel aantrekkelijk zijn.

Gebruik contrasterende kleuren voor je tekst en achtergrond en een lettertype van minimaal 13 pt. Haal zware animaties of video’s uit je presentatie, door vertraging en slechte verbindingen werken animaties verwarrend.

2. Bereid je verhaal goed voor

Net als bij een reguliere presentatie, is een goede voorbereiding essentieel. Er zijn wel dingen waar je éxtra op moet letten. Ten eerste, zorg voor een stabiele internetverbinding en test de audio- en video setup zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Lijkt heel logisch, maar in onze ervaring is het te vaak niet op orde.

3. Kies de juiste tool

Of je nu kiest voor Zoom, Google Hangouts, Prezi video, Whereby, Skype of die nieuwste hippe tool, zorg dat schermdelen mogelijk is. Even bellen met Whatsapp of Slack is dus minder geschikt voor een belangrijke call. Als jij je scherm deelt kun je navigeren door je presentatie en weet je zeker dat jij en je publiek letterlijk ‘on the same page’ zijn.

Controleer of je gesprekspartners ook toegang hebben tot dezelfde tool. Vervelend als die potentiële opdrachtgever niet kan inbellen omdat hij geen nieuwe tool kan installeren vanwege IT restricties. 

4. Zet je webcam aan

Niet iedereen wordt hier blij van, we zijn vaak toch een beetje cameraschuw. Met het inschakelen van de webcam zijn we ons extra bewust van ons uiterlijk. Zet jezelf hier overheen met de gedachte dat je je eigen spiegelbeeld normaal ook niet ziet tijdens een meeting of presentatie. Niet naar jezelf kijken dus!

Juist nu persoonlijk contact moeilijk is, zien wij de webcam als een uitkomst om toch met elkaar te kunnen connecten. En dat is zeker in een gesprek met een commercieel doel van essentieel belang!

5. Gebruik oortjes en mute je microfoon

Door oortjes of een koptelefoon te gebruiken, worden de achtergrondgeluiden gefilterd en ben je het best verstaanbaar voor je gesprekspartners. Als je met meerdere mensen in een call of presentatie zit, raden we aan je microfoon op ‘mute’ te zetten zolang je niet aan het woord bent. Vraag vooraf aan je gesprekspartners hetzelfde te doen.

6. Zorg voor interactie

Tijdens een online meeting kun je wat minder goed op elkaar reageren en is het lastiger om je gesprekspartner te lezen. Daarom is het goed om wat vaker bij elkaar in te checken. Zo weet je ook dat er geen technische problemen zijn en controleer je en passant of die belangrijke decision maker nog present is. 

En wist je dat een interactieve presentatie juist nu heel handig kan zijn? Je vertelt je verhaal vanuit een centraal menu, waarbij je kunt klikken op afzonderlijke onderdelen waar je dieper op in wilt gaan. Door steeds terug te keren naar het menu, is het makkelijker om de strekking van je verhaal te volgen. Ook als die klant toch even opstaat om een kop koffie in te schenken.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voldoende suggesties om mee aan de slag te gaan, denken wij. Als je deze adviezen volgt kun je met vertrouwen calls inplannen en nieuwe klanten aan je binden. 

Foto: Getty Images