Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

BrightPensioen opent jacht op sparende zzp’er

300.000 euro haalden Karin Jakobsen, Sjaak Zonneveld en Annemieke Beijerinck vorig jaar op voor hun pensioenaanbieder voor zelfstandigen BrightPensioen (voorheen: BrightNL). Met de officiële lancering begint vanaf vandaag het echte werk: genoeg nieuwe deelnemers werven om uit de kosten te komen.

Het aantal aanbieders dat zich op de markt voor zelfstandige ondernemers stort neemt al een tijdje toe. Onlangs ging ZZP Pensioen live, een bedrijf dat wordt gesteund door een aantal zelfstandigenorganisaties waaronder ZZP Nederland en PZO. 

Centraal Beheer introduceerde zijn spaarinitiatief ‘ZO‘ en ook prijsvechter Brand New Day probeert de groep van zo’n 1 miljoen zzp’ers te verleiden om een rekening te openen. In alle gevallen gaat het om een zogeheten derde pijler-pensioen, waarbij deelnemers hun eigen geldpotje aanleggen voor later. Dat is dus niet ‘solidair’, zoals de ouderwetse pensioenfondsen, die het ingelegde geld op een grote hoop gooien om het vervolgens aan de gepensioneerden uit te keren.

Wat BrightPensioen betreft is zo’n collectieve pot geld niet meer dan deze tijd. ‘Als we naar een stelsel met individuele eigendomsrechten overgaan, verdwijnen onze pensioenproblemen als sneeuw voor de zon’, zei Zonneveld eerder.

Lees ook:
Sjaak Zonneveld (BrightNL): Pensioen staat niet gelijk aan genieten
‘ZZP Pensioen komt niet van de overheid’
Pensioenfonds start crowdfundcampagne
Pensioenfonds voor zzp’ers is af

BrightPensioen wil zich onderscheiden door het omverblazen van een ‘heilig huisje’ dat alle bestaande aanbieders gemeen hebben: een verdienmodel gebaseerd op een percentage van de te beleggen inleg. Bright vraagt een vaste vergoeding (lidmaatschap) van 210 euro per jaar, ongeacht de inleg. ‘Wij houden van simpel’, zegt Beijerinck, die het model naar eigen zeggen afkeek van de it-industrie met zijn vaste service fees.

Op pensioengebied is dit het betere pionieren; Bright is waarschijnlijk de enige pensioendienst die met een vaste vergoeding werkt. Dat model gaan de ondernemers via workshops en presentaties bij zoveel mogelijk zzp-clubs proberen uit te leggen en promoten. 

Na ongeveer een maand proefdraaien hebben de eerste 80 deelnemers zich aangemeld. De ambitie van het ondernemende drietal is om dit aantal dit jaar naar 3000 te tillen, ‘dan kunnen we operationeel onze broek ophouden’, aldus Zonneveld. 

Winst

Als het aantal deelnemers niet hard genoeg stijgt is er een nieuwe kapitaalronde nodig. Vanaf 10.000 deelnemers wordt er naar verwachting winst gemaakt. Die winst wordt verdeeld over de de deelnemers, die tevens mede-eigenaar zijn van het fonds. Door niet te veel uit te geven aan kantoorruimte en aan dure reclamecampagnes willen Zonneveld, Jakobsen en Beijerinck de kosten zo laag mogelijk houden. 

Hoewel de pensioenstartup zich richt op zzp’ers en dga’s melden zich ondertussen ook de eerste bedrijven aan die hun werknemers willen ‘stallen’ bij Bright, zegt Zonneveld. ‘Dat zou best een interessante doelgroep kunnen worden.’ 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

What’s in a name

BrightPensioen ging van start als BrightNL, maar kiest nu voor BrightPensioen, vanwege de betere vindbaarheid in Google – en de overlap met het magazine Bright. Desondanks heeft ZZP Pensioen zich al ingedekt: het bedrijf heeft advertentieruimte ingekocht bij de Google-zoekopdracht ‘BrightPensioen’, zodat mensen bovenaan de pagina een advertentie voor ZZP Pensioen te zien krijgen.