1. Wees een autoriteit
Met staf en mijter, een boek vol geheime aantekeningen ademt de Sint op zijn eigen unieke manier gezag uit. Deze Spaanse autoriteit krijgt een jaloersmakende ontvangt: burgemeesters verwelkomen hem met open armen, terwijl de politie de boel in goede banen leidt. Kinderen die in de klas normaal gesproken de aap uithangen, veranderen bij de aanblik van de goedheiligman in makke lammetjes.
2. Vaar niet mee op elke hype
Elektrisch vervoer? De Pakjesboot vaart sinds jaar en dag op steenkool. Het brengt de goedheiligman waar hij moet zijn, daar kan geen Elon Musk tegenop. Een strikt consequente aanpak die berust op decennia-oude tradities. Afgezien van wat Pieten-issues snapt Sinterklaas de waarde van een herkenbare en voorspelbare stijl.
Niemand kijkt er dan ook van op dat Sint aankomt in een op kolen puffende stoomboot, zich verder verplaatst op een viervoeter, een eigenzinnig fashion statement maakt en zich laat toezingen in Nederlands uit ver vervlogen tijden.
3. Werk ‘asset light’
Zoals Uber groot werd zonder taxi’s en Airbnb zonder vastgoed hotels uitdaagt, zo heeft de Sint geen enkele eigen productie van speel- of snoepgoed, laat staan winkels.
De Sint omringt zich met een leger zzp’ers (Pieten). Volgens de overlevenis is de goedheiligman ook de uitvinder van de ‘gig economy’. Waar die freelancende pepernotenstrooiers zich ophouden na 5 december is anyone’s guess, maar de Sint hoeft zich in ieder geval geen zorgen te maken over loonperikelen.
4. Werk hiërarchisch
Holacracy, een platte management-structuur of onbeperkte vrije dagen? Hippe hr-fratsen die er bij de Sint niet ingaan. Hij is het onbetwiste opperhoofd van een goed geoliede organisatie.
5. Freemium
Als mensen ergens voor warm lopen dan is het gratis goodies, snapte de Sint als een van de eersten. Welk (internet)bedrijf is niet groot geworden met het freemium-model: massa creëren door een deel van je product gratis weg te geven. Begin bij pepernoten, en je klanten komen terug voor de marsepein.
6. Maak ze hooked
Het freemium-model gaat naadloos over in de theorie van Niry Eyal. Diens boek Hooked, over hoe je je product een – licht verslavende – gewoonte laat worden bij consumenten, was voor de Sint al lang gesneden koek.
Zoals een Twitter-volger niet weet welke berichten er in zijn tijdlijn verschijnen als hij op refresh klikt, of een gokker zich laat verrassen door een fruitautomaat, zo maakt Sinterklaas kinderen hooked met gevulde schoenen en juten zakken.
7. Geen 9 tot 5, maar een 5 to 9-mentaliteit
Werktijden zijn voor de Sint en zijn pieten een vaag begrip. Onvermoeibaar varen, rennen en klimmen zij tot ver na bedtijd door het land. Hun optimale werkterrein zijn duistere decemberavonden.
8. Media als hefboom
De nationale televisie, radio en andere nieuwsmedia; de Sint wordt er nog vriendelijker ontvangen dan de koning bij de NOS. Zijn intocht is een pr-moment zonder weerga.
9. Denk hyperlokaal
Ondernemers die ‘de grens over’ willen, worden steevast toegejuicht. Maar net als een groeikampioen als Picnic onderneemt Sinterklaas stad voor stad, bijna dorps. Hij ontfermt zich over ‘maar’ een land, omdat dat stiekem slimmer is dan een kostbare internationale groei-omdat-het-moet.
10. Claim je eigen dag (of week, of maand)
Talloze mensen proberen hun eigen ‘dag‘, ‘week’ of ‘maand van’ te claimen, van de ‘Darwin Dag’ en de ‘Dag van de scheiding tot de ‘Geen BH-dag’ en ‘Wereldstotterdag’. De kerstman mag eind december hebben geclaimd, Sinterklaas ownt 5 december.
We sluiten af met de Wet van Sinterklaas: