Business Innovation & Product Development
Om de marktpositie van je bedrijf te optimaliseren, is het belangrijk om voortdurend te vernieuwen. Als organisatie moet je immers onderscheidend zijn, waarde toevoegen en producten aanbieden waar behoefte aan is. Het innovatiebeleid van jouw organisatie dient hierbij optimaal afgestemd te zijn op het product- en marketingbeleid, zodat innovaties de weg naar de klant goed weten te vinden.
In deze postacademische opleiding leer je hoe innovatie- en de productstrategie te verenigen en hoe om te gaan met de bijbehorende implementatie uitdagingen.
Leervragen
- Hoe kan ik een effectieve business innovation- en developmentstrategie formuleren?
- Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
- Hoe kan ik de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
- Hoe kan ik een goede product (development) strategie formuleren ?
- Hoe kan ik een productplan lanceren, dat zowel haalbaar als concurrerend is?
- Hoe kan ik de productstrategie binnen de organisatie uitrollen?
- Hoe meet ik de effectiviteit van de product/portfoliostrategie, en hoe kan ik bijsturen?
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding kun je zelfstandig uitvoering geven aan de business innovation- en productstrategie. Je bent in staat om tot een ‘overall’ business developmentstrategie te komen, die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie. Je weet hoe je een effectief innovatieproces kunt opstarten. En hoe je dit vertaald kunt krijgen in de productstrategie, met als resultaat een onderscheidend productaanbod.
Je weet tevens hoe je het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. Je bent op de hoogte van de verschillende succesfactoren van business leaders, en je weet hoe je op de meest efficiënte wijze een nieuw productportfolio-beleid kunt doorvoeren en monitoren. Je bent op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, innovatie en product management.
Vorm
De opleiding opgezet om je strategisch denkniveau in relatief kort tijdsbestek naar een hoger niveau te brengen, zodat je betere managementbeslissingen kunt nemen. Centraal staat de kwantificering van beleid. Tijdens de opleiding redeneer je terug vanuit een bedrijfskundig perspectief.
Gedurende het gehele traject wordt je door een kerndocent begeleid. Deze docent is beschikbaar voor je vragen en opmerkingen, en zal je daar waar nodig ondersteunen. Deze kerndocent beoordeelt je aan het einde van de opleiding. Je werkt aan diverse opdrachten en rond je het traject af met het schrijven van een referaat.
Voor wie?
Deze opleiding is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, strategievorming, product development en leadership. Het gaat om een executive opleiding. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau.
Deze postacademische opleiding duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. Je volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers.