Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelfservice en ­controle als pijlers

Controle en zelfservice worden steeds ­belangrijker als het om communicatie gaat. Bij Vodafone lijken ze dat goed te begrijpen.
 

In bedrijven is snelle en efficiënte communicatie – spraak en data, vast en mobiel; liefst geïntegreerd en tegen een redelijke prijs – van wezenlijk belang.
De trend die Vodafone, winnaar in deze categorie, zegt te signaleren in de ­corporate sector is een toenemende behoefte aan controle en zelfservice op het gebied van communicatiediensten. Veel investeerde het bedrijf daarom recentelijk in de ­verbetering van ‘My Vodafone Zakelijk’, een dienst die nu beter moet aansluiten op de ‘nieuwe’ behoeften. Online diensten, met name voor zakelijke klanten tot zo’n 50 ­aansluitingen, werden uitgebreid. MKB’ers zijn nu minder afhankelijk van ­klantenservice of verkooppunten en kunnen online (bijvoorbeeld) hun contractgegevens inzien en aanpassen, mobiele aansluitingen beheren, gebruik bijhouden en facturen controleren.

Veranderende werkplaats

Ook intern gooide Vodafone het een en ander om. Zo opende het bedrijf in Maastricht het tweede Nederlandse kantoor dat is ingericht volgens de beginselen van The ­Changing Workplace: mobiel werken, dus geen vaste werkplekken, en design: een flexibele, duurzame omgeving waarin medewerkers zich prettig voelen.

Zendmast met windturbine

Het kantoor als ontmoetingsplaats, een bron van nieuwe ideeën. Niet nieuw, maar ­zeker in de telecomsector bekeren nog maar weinig bedrijven zich zo expliciet tot de aanpak van de toekomst. In het kader van corporate social responsibility realiseert Vodafone projecten die duurzame omgang met energie in het netwerk bevorderen. Zo bouwde het onlangs samen met Ericsson de eerste zendmast met windturbine (langs de A16 bij Dordrecht). Het bedrijf hield in 2009, terwijl de branche toch onder druk staat, ­bovendien de ­omzet op peil. Het aantal klanten nam toe.
Jeroen Hoencamp, directeur zakelijke markt bij Vodafone Nederland: “Kwaliteit en ­service, daar gaat het om. Of het nou spraak, data, vast of mobiel is, het moet gewoon goed ­werken. Daarnaast proberen we innovatief te zijn daar waar het relevant is. Dus geen innovatie om de innovatie, maar gericht op een concrete, soms heel eenvoudige behoefte.”

Integratie van diensten

Sterk staan ook de ‘geïntegreerde communicatieoplossingen’, die bedrijven controle op de infrastructuur moeten teruggeven. Gebruikers betrekken dataverkeer, vaste ­telecommunicatie en mobiele telefonie vaak van verschillende leveranciers en via ­verschillende infrastructuren. Dat is onoverzichtelijk en duur. Aan integratie van ­diensten wordt nauwelijks gedacht. Vodafone koppelt aan het breedbandnetwerk, afhankelijk van de specifieke oplossing met verschillende partners, vele aanvullende diensten, van ­telefonie-over-IP en VPN – dus naar andere vestigingen en thuiswerkers – tot mobiele telefonie, of desgewenst pinbetaling, kassasystemen of alarmering. En dat allemaal tegen een vaste maandelijkse betaling. Uniek? Nee, maar aan zulke volledige enterprise-­solutions is in deze tijd wel behoefte. En bedrijven als Vodafone weten daar goed op in te spelen.