Na de crisis moeten banken weer leren bankieren. Maar hoe gaat dat? “Krediet verlenen is makkelijk, maar het moet wel op te brengen zijn.”
Rustig blijven. Altijd rustig blijven. Dat is hét keyword voor een bank in turbulente tijden, zegt Paul Dirken, directeur bedrijven van Rabobank Nederland.
Voorbeelden genoeg van hoe het mis kan gaan. “Voor een hele generatie mensen waren de afgelopen jaren een heel nieuwe ervaring. Tot de herfst van 2007 was het jarenlang alleen maar groei, groei, groei.”
Louterende werking
Die euforie is voorbij, de gedachte dat alles altijd alleen maar meer wordt is echt wel verdwenen. De recessie heeft een louterende werking gehad, zegt Dirken, bedrijven zijn nu bezig te herstellen van een traumatische ervaring.
Zijn eigen Rabobank is echter nooit in paniek geweest. “Wij zijn het gewend om aan de lange termijn te denken.” Ook middenin de crisis lag de horizon dus tot ver voorbij de crisis. Dirken ziet dat de uitbundige kredietverlening van de jaren tot 2007 voorbij is. Banken hebben het moeilijk om bedrijven en particulieren uit te leggen dat hun risico’s en diensten een prijs hebben. Tegelijkertijd moeten ze wel gewoon blijven bankieren. Als ondernemers het moeilijk hebben, en bij hun bank niets meer mogelijk is, worden ze nog verder uit het lood geslagen.
Niettemin wordt in een recessie wel het kaf van het koren gescheiden, zegt Dirken. Er wordt soms wel heel kritisch naar businessplannen gekeken. “Je hebt als bankier een zorgplicht. Krediet verlenen is makkelijk, maar het moet verantwoord zijn, zodat het ook door het bedrijf is op te brengen.” Vooral voor het mkb is de liquiditeitsstroom momenteel behoorlijk opgedroogd. Met MKB-Nederland en werkgeversorganisatie VNO-NCW kijkt de Rabobank hoe bedrijven door de moeilijke periode zijn heen te helpen.
Marktleider
De Rabobank voert als marktleider en winnaar in deze categorie geen sectorbeleid, maar kijkt naar individuele ondernemers en hun situatie. De bank levert diensten aan het hele bedrijfsleven en overheden. Liefst 41 procent van alle Nederlandse bedrijven is er klant.
Gevraagd naar sectoren, zegt Dirken dat de bouw het lastig blijft hebben, de zakelijke dienstverlening weer opkrabbelt, en dat de privatisering in de gezondheidszorg voor banken interessant is. “Het is van belang dat je rustig blijft met elkaar. Je reset alles nog een keer opnieuw. Je moet voorspelbaar zijn in je gedrag, je moet je als bank zo consistent mogelijk gedragen.”
Dit artikel is afkomstig uit MT100. Bestel deze gids online.