De rode draad in de carrière van Thijs Nootenboom (1986) is de omnichannel retail-omgeving. Na diverse rollen binnen automotive- en foodretail te hebben vervuld, werkt hij nu sinds 2 jaar als Director E-commerce bij slaapretailer Beter Bed.
Nootenboom studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Tijdens zijn master Marketing Management deed hij onderzoek naar brand loyalty in automotive en hij werkte daarvoor samen met Markeur (naamswijziging sinds fusie; Spuigroep). Nadat hij was afgestudeerd ging hij daar op de marketingafdeling aan de slag.
‘Ik kreeg na enkele weken bij mijn eerste werkgever de kans om de ceo te ontmoeten. Dat werd een waardevol gesprek, waarna ik al snel de kans kreeg om een nieuw uitdagend project en functie te gaan doen’, blikt Nootenboom terug op het eerste jaar in zijn carrière.
Meerdere kansen volgden daarna. Nootenboom greep ze altijd ‘met beide handen aan’. Hij licht toe: ‘Of iemand met invloed potentie in je ziet, bereid is om je een kans te bieden, en wellicht ook wat risico te nemen, en gevraagd en ongevraagd constructieve feedback te geven kan veel invloed hebben op hoe je learning curve zich ontwikkelt.’
Nootenboom heeft zich ontwikkeld tot een analytische, rationele leider die door de juiste vragen te stellen snel tot de kern kan komen. Hij vindt het belangrijk om zich te blijven ontwikkelen. Binnen vijf jaar wil hij het INSEAD Advanced Management Program volgen.
Hij leert niet alleen van feedback, maar ook door goed te observeren hoe zijn leidinggevenden te werk gaan. De kunst afkijken dus. ‘In mijn carrière heb ik gerapporteerd aan verschillende type leiders en professionals, met verschillende achtergronden. Daarbij heb ik altijd aandacht besteed aan het analyseren van hun gedrag en communicatietechniek’, legt de 37-jarige leider uit.
‘Hoe gingen ze met uitdagende situaties en (groepen) mensen om? Hoe zetten ze situaties naar hun hand? Wat werkte wel en wat werkte niet? Effectieve en krachtige gedragingen en technieken probeerde ik me vervolgens zo snel mogelijk eigen te maken. Dit doe ik overigens nog steeds.’
‘Goed voorbeeld doet volgen’ is dan ook zijn belangrijkste leiderschapsles. ‘Ook uit wetenschappelijke studies blijkt dat mensen snel kunnen leren door naar anderen te kijken en goed gedrag wat ze hebben waargenomen willen kopiëren. Dit maakt het geven van het goede voorbeeld zo belangrijk en hierin zie ik dan ook een belangrijke opdracht voor mijzelf en andere leiders. Het goede voorbeeld geven is een enorm krachtige tool om acceptabel gedrag om je heen te stimuleren en te normaliseren.’
De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: