Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Pieter Schalkwijk (HR Director Continental Europe Kraft Heinz)

pieter schalkwijk kraft heinz

Neem je werk serieus, maar niet jezelf. Dat is de belangrijkste leiderschapsles van Pieter Schalkwijk (1987) die snel carrière maakt. Hij startte na het behalen van twee masters als consultant bij Accenture.

Na daar drie jaar gewerkt te hebben, stapte hij over naar The Kraft Heinz Company waar hij meerdere leidinggevende functies heeft vervuld. Vanuit Londen was hij onder meer Head of Talent Acquisition Europe, Middle East and Africa. Sinds bijna twee jaar is Schalkwijk bij de organisatie People & Performance (HR) Director Continental Europe.

‘Hard werken, discipline, altijd willen leren, en mezelf niet te serieus nemen zijn eigenschappen die mij gebracht hebben tot waar ik nu sta. Daarnaast heb ik de progressie in mijn carrière ook te danken aan support van familie en collega’s en een gezonde dosis geluk. Van huis uit heb ik het belang van hard werken, maar ook mensgerichtheid meegekregen. Daarnaast heb ik een partner die mij aanvult en met beide benen op de grond houdt’, vertelt de 36-jarige leider die ook specifiek zijn managers noemt. ‘Ik heb bij Kraft Heinz managers gehad die in mij geloofden, fouten lieten maken en hielpen om me te ontwikkelen.’

Growth mindset

Schalkwijk ziet dat de opkomende generatie werknemers veel meer behoefte heeft aan vrijheid en een flexibele werk-privébalans. Managers moeten zich daaraan aanpassen. ‘De next-generation manager zal veel dichter bij zijn werknemers moeten staan. Ze moeten meer luisteren, coachen en hun leiderschapsstijl kunnen aanpassen aan de persoon en situatie.’

Duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, de persoonlijke ontwikkeling van werknemers en de opkomst van nieuwe technologieën zijn volgens Schalkwijk belangrijke aandachtspunten voor de leiders van de toekomst. ‘De wereld, en daarmee de banen en verantwoordelijkheden, veranderen in een sneltreinvaart. Het is daarom van groot belang dat leiders van vandaag werknemers ondersteunen om met alle veranderingen mee te kunnen ontwikkelen.’

Ook van leiders zelf wordt een groot aanpassingsvermogen verwacht, ziet de jonge leider bij Kraft Heinz. Een growth mindset is ‘een must’ om te hebben. ’Leiders met deze mindset willen zichzelf uitdagen en elke dag een beetje beter worden. Om dit te ontwikkelen is het belangrijk dat leiders groot durven te dromen, bewust zijn van hun eigen motivaties en limieten, focussen op groei en leren, duidelijke doelen stellen en niet bang zijn om fouten te maken.’

Mentaal welzijn

Werken op afstand is door de coronacrisis gemeengoed geworden. Volgens Schalkwijk moeten leiders daarom een nieuwe manier blijven vinden om teams effectief op afstand aan te sturen. ‘Dit vereist heldere communicatie, het scheppen van duidelijke verwachtingen voor hun team en investeren in technologie die hen in staat stelt om verbonden te blijven met hun team.’

Leidinggevenden moeten ook oog hebben voor mentaal welzijn. ‘De pandemie heeft een grote impact gehad op de geestelijke gezondheid van mensen. Leiders moeten manieren vinden om hun werknemers te ondersteunen en ervoor te zorgen dat hun werkplek een ondersteunende en inclusieve omgeving is. Dit vereist dat leiders een cultuur creëren die prioriteit geeft aan geestelijke gezondheid en welzijn en dat ze investeren in programma’s en middelen die het welzijn van werknemers ondersteunen.’

Schalkwijk krijgt, in aanvulling op drie maandelijkse feedback van zijn leiders, elk jaar 360 graden feedback van leiders, peers en het team. Dit jaar wil Schalkwijk zich vooral ontwikkelen op het hebben van een langetermijnvisie qua HR. ‘Dat kan ook vertrouwen opbouwen bij het team en helpt bij het stimuleren van innovatie en groei op de lange termijn.’

De Next Leadership 50 wordt mede mogelijk gemaakt door: