Semira van Hees wil met SnackFuture Nederlanders dolgelukkig maken met de snacks waar ze van houden, maar dan in een gezondere variant.
Wat: Gezonde snacks
Wie: Semira van Hees (24) en Tessa Rijn (35)
Sinds: 2021
Website: snackfuture.com
In een wereld waarin gezondere voeding steeds meer aandacht krijgt, groeit het aantal aanbieders van (gezondere) snacks. Vaak zijn dit alternatieven op de bekende thuis-shit en kroegklappers als bitterballen, kipnuggets, chips en frikandellen. Nuggets van jackfruit, chips van bieten en bitterballen van oesterzwammen. En als het even kan, komen de producten niet uit de frituur, maar de Airfryer.
Semira van Hees en Tessa Rijn pakken het anders aan.
Ze zetten in op de geliefde traditionele snacks, maar maken de heerlijkheden 30 procent gezonder. Dit doen de ondernemers door de hoeveelheid vetten, koolhydraten, suikers en zout te verminderen. Anderzijds worden zaken toegevoegd waardoor het eiwit- en voedingsvezelgehalte wordt opgepompt. ‘Wij zijn het enige snackmerk op de markt met louter Nutriscore A-snacks’, zegt Van Hees trots.
Afgelopen jaar stond bij SnackFuture volledig in het teken van ontwikkeling van de producten. Desondanks is er al een bescheiden omzet gedraaid met de verkoop van producten voor demo’s. Want het product laten proeven is belangrijk in snackland. ‘Dagelijks hoor ik dat het onmogelijk is om echt lekkere snacks te maken die een stuk gezonder zijn dan reguliere snacks. Maar als ze worden gegeten, vervalt alle kritiek direct.’
Als jonge vrouw merkt Van Hees dat ze soms niet serieus wordt genomen. ‘Ze zien mij vaak als de stagiaire of notulist. De voedingsindustrie is een echte mannenwereld. Ik vind het fantastisch om mijn mond open te trekken en mannen te verbazen.’
Steun en inspiratie vond Van Hees ook bij vrouwelijke ondernemers die deelnamen aan The Break Fellowship, een programma in Spanje waarmee de Europese Unie vrouwelijk ondernemerschap wil stimuleren.
Daarnaast heeft Van Hees met Tessa Rijn een medeoprichter die het klappen van de zweep kent. In 2012 stond Rijn al in de MT/Sprout 25 onder de 25 met haar uitzendbureau TaskHero. Het ondernemerschap ziet Van Hees als kans om het ongelijk van de jongere versie van haarzelf te bewijzen. ‘Ik heb vroeger vaak te horen gekregen dat ik zou falen, dat ik dom was. Na dit keer op keer te horen ga je daarin geloven. Ik ben enorm trots op mijzelf en wat ik neerzet.’
Consumenten die de bitterballen, kroketten, hamburgers en frikandellen van SnackFuture thuis in de vetvijver willen jagen, moet Van Hees helaas teleurstellen. Het bedrijf biedt zijn producten alleen aan voor out-of-home-plekken zoals sportkantines, snackbars en cateraars.
Toch is het de bedoeling dat iedere Nederlander de komende jaren iets van SnackFuture in de mond stopt. ‘We willen hét snackmerk van de Benelux worden en vijf tot tien snacks toevoegen aan ons assortiment.’