Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Voordat Marieke Bokkinga (1977) overstapte naar een directiefunctie bij kinderopvangorganisatie Smallsteps, onderdeel van Kids Foundation, was ze consultant bij PwC, docent control & auditing aan een hogeschool en directeur bedrijfsvoering bij een zorgaanbieder met 3000 medewerkers en een omzet van 150 miljoen. ‘Ik ben niet iemand die volgens een uitgestippeld plan het leven vorm geeft. Dat geldt zowel zakelijk als privé.’
Bij PwC kreeg ze de kans door te groeien van ‘groen als gras’ accountant tot consultant. Maar midden in de crisis vond ze het tijd om te vertrekken. Een kwestie van knopen durven doorhakken, zegt ze daarover. ‘Instappen, uitbouwen, punt zetten. Dat gaat ook weer gebeuren bij Kidsfoundation.’
Ze zegt een uitgesproken rood-geel profiel te hebben. ‘Ik sta voor daadkracht, creativiteit, verbinding en doelgerichtheid en dat blus ik af met vooral een intuïtieve leiderschapsstijl, waarbij ik graag gebruik maak van mijn zintuigen.’ Maar als het moet, pakt ze door: ‘Lieve meisjes komen in de hemel, brutale overal’.
Tegelijkertijd hecht ze eraan om een mooi team te bouwen. ‘Vooral het gepuzzel en de wil om mensen te leren kennen, te helpen en vertrouwen te krijgen, vind ik spannend. Dat vergt de vaardigheid om te verbinden. Mensen bij elkaar brengen die ogenschijnlijk niks met elkaar hebben is prachtig’.
Haar ambitie is het een echte next generation manager te worden. Een die minder tijd stukslaat met overleggen en plannen maken. Die tijd wil ze liever besteden aan meewerken, onderdeel zijn van het team. ‘Hogerop komen wil niet zeggen dat je altijd in overleg moet zitten. Ik wil feeling houden met het product, de dienst, de mensen. In die zin ben ik veel meer een aanhanger van kernwaarden, cultuur, wendbaarheid en veerkracht, dan van strategieën, jaarplannen en budgetten. Ik wil niet druk zijn met het bedenken hoe je het wilt om vervolgens uit te leggen waarom de praktijk anders is.’
Die overtuiging past overigens bij haar toekomstvisie op het ideale bedrijf. ‘Dat bestaat niet en ik verwacht zelfs dat het fenomeen ‘bedrijf’ of ‘organisatie’ op termijn verdwijnt en wordt vervangen door communities. Zwermen van mensen die elkaar door slimme technologie steeds makkelijker en sneller kunnen vinden.De levenscyclus van traditionele organisaties wordt steeds korter en daarmee wordt het ook steeds moeilijker om mensen te binden en te boeien. ’