Bouwjaar 1974
Is Ceo BG Domestic Appliances bij Philips
Goudhaan in 2012, 2013, 2014, 2015 en 2016
Opleiding Bedrijfskunde & Marketing (Radboud Universiteit Nijmegen), Ma. Marketing (Tias School for Business and Society)
Oud-Shell man Roy Jakobs is vanuit China ceo van Philips’ wereldwijde business voor huishoudelijke apparatuur. Een zeer stevige functie, maar wat hem past als een schoen. Binnen Philips heeft hij zijn sporen ruimschoots verdiend, vooral door prestaties in het buitenland. Zo was hij bij het technologieconcern verantwoordelijk voor de groeimarkten in het Midden-Oosten en Turkije. Niet zomaar een klus om optimaal te opereren, in een door oorlogsgeweld verscheurde regio.
Maar lastige klussen kun je aan Jakobs overlaten, want hij kan terugvallen op een enorme veelzijdigheid, kennis en expertise. Jakobs heeft ervaring met het bepalen van verkoopprijzen (Shell), het management van een startup (Tinq, voor Shell), het leiden van overnametrajecten (Elsevier Science), marketing (Elsevier, Philips) en heeft ook nog eens zeer veel, relevante buitenlandervaring (Portugal, Benelux, Midden-Oosten, Turkije en China).
Bouwjaar 1974
Is Ceo Philips Midden-Oosten en Turkije
Goudhaan in 2013
Opleiding MBA aan Università di Bologna en Universiteit van Nijmegen, master of marketing aan TiasNimbas en bezig met het New Board Program van Nyenrode (eerste jaar afgerond).
Overachiever die in 2010, na een bliksemcarrière via Shell en ReedElsevier, op zijn 35ste eindverantwoordelijk werd voor zowel de marketing als de strategie bij de lichtdivisie van Philips, goed voor een omzet van 7,6 miljard euro. In december 2011 werd hij naar de Verenigde Arabische Emiraten gekatapulteerd van waaruit hij nu verantwoordelijk is voor veertien landen in het Midden-Oosten. Het afgelopen jaar zette Jakobs, die zichzelf 'een open, energieke en positieve leider en corporate ondernemer' noemt, daar Saoedi-Arabië op de kaart als land met groeimogelijkheden voor alle Philips-onderdelen. Daarvoor vroeg hij onder andere bijna het volledige executive committee van Philips naar het land te vliegen om de laatste twijfel bij ze weg te halen. 'Voor een persoonlijke ervaring met het land en de mensen, onder het motto seeing is believing', zo vertelt hij MT. Ook creëerde hij een lokaal team en ging hij een joint venture aan met de lokaal sterke partner FMS. 'En dat alles binnen de context van een turbulent Midden-Oosten', zo verwijst Jakobs naar de revoluties die de afgelopen jaren in de Arabische wereld hebben plaatsgevonden. Waarvan akte.
bouwjaar 1974
is president & ceo Middle East and Turkey, Philips
Overachiever die, na een bliksemcarrière via Shell en ReedElsevier, op zijn 35ste eindverantwoordelijk werd voor zowel de marketing als de strategie bij de lichtdivisie van Philips, goed voor een omzet van 7,6 miljard euro. Eind vorig jaar werd hij naar de Verenigde Arabische Emiraten gekatapulteerd van waaruit hij nu verantwoordelijk is voor veertien landen in het Midden-Oosten.
Bouwjaar 1974
Is Ceo Midden-Oosten en Turkije bij Philips
Goudhaan in 2012, 2013, 2014
Opleiding Bedrijfskunde & Marketing (Radboud Universiteit Nijmegen), Ma. Marketing (Tias School for Business and Society)
Roy Jakobs beklom de ladder bij Shell, maar hield het na zes jaar voor gezien bij het oliebedrijf. Hij verruilde de olie voor de uitgeverij en ging in 2005 bij Elsevier Science & Technology aan de slag. Nu werkt hij bij electronicabedrijf Philips. Het toont zijn veelzijdigheid: Jakobs heeft ervaring met het bepalen van verkoopprijzen (Shell), het management van een start-up (Tinq, voor Shell), het leiden van overnametrajecten (Elsevier Science), marketing (Elsevier, Philips) en heeft ook nog eens relevante buitenlandervaring (Portugal, Benelux). Op dit moment is Jakobs bij Philips verantwoordelijk voor de groeimarkten in het Midden-Oosten en Turkije. Geen gemakkelijke klus, sinds de Arabische lente in de regio is ontaard in oorlogsgeweld.