Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Goudhaantjes 2012

Vincent Braams

bouwjaar 1968
is ceo Smartwares

Januari vorig jaar maakte Vincent Braams de overstap van Nestlés koffie- en chocoladebusiness naar de ceo-plek bij Smartwares, een bedrijvenconglomeraat in huishoudelijke artikelen dat met merken als Tristar en Sorbo een omzet haalt van zo’n 350 miljoen euro en werk biedt aan zo’n 1.000 mensen, vooral in Duiven. “We leveren betere kwaliteit dan 'de snelle handel' en zijn veel sneller dan de A-merken”, verklaart Braams het succes van zijn huidige broodheer.

Smartwares, volledig gefinancierd door private equity, heeft een agressieve en slimme groeistrategie neergezet in een markt waarin alle kaarten allang geschud leken. Zo konden begin dit jaar alweer twee overnames worden bijgeschreven. Braams geniet van dit voor hem nieuwe spel. “Private equity is echt een andere context dan het corporate leven dat ik gewend was. Een multinational als Nestlé is een warm bad, maar ik realiseerde me op een dag dat ik toch liever voor het jongensboek ging. Nu kan ik echt ondernemen.” En over vijf jaar, ziet hij zich dan nog steeds in deze positie? Braams: “Nu je het zo vraagt, dat zou best eens kunnen. Ook dat is anders dan bij een corporate. Overigens hebben wij dan als het goed is wel een gigantische groei doorgemaakt.”