Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamechangers 2014

Werkspot

Opgericht door: Sjoerd Eikenaar en Joost Gielen
In: 2005
Eigenaren:
HomeAdvisor, sinds 2013
Game:
Bouw
Product:
Klusdiensten
Cijfers:
via het platform wordt 1 miljoen euro per dag omgezet. Per jaar worden ruim 220.000 klussen verdeeld.


Waarom gamechanger?

Een klus in huis te doen? Bij Werkspot zet je hem meteen uit bij zo’n 8.500 vakmensen. De klussensite groeit 20 tot 30 procent per jaar en breidt nu uit naar Italië, en daarna mogelijk naar Turkije, Canada, Polen (ja echt) en Australië.

Profiel:

Vraag en aanbod voor klussen online bij elkaar brengen bleek een gat in de markt, want Werkspot.nl groeit sinds de oprichting als kool. Inmiddels heeft het 40 procent marktaandeel en is het marktleider op het gebied van online home services. In 2012 zijn er 181.000 opdrachten geplaatst, vorig jaar waren het er meer dan 220.000. En dit groeit dat aantal naar eigen zeggen weer met zo'n 30 procent. Zo'n 8.500 aangesloten vakmensen reageren op klussen die mensen aanbieden. Van de 80.000 bouwvakkers die als zzp'er hun geld verdienen zit 10 procent op Werkspot.nl. Na afronding kan de opdrachtgever een review geven over klusser. Elke dag gaat op deze manier 1 miljoen euro aan klussen van vrager naar vakman.

Eind 2012 is Ronald Egas aangesteld als ceo van Werkspot.nl om de markt in Nederland te veroveren en Werkspot.nl internationaal uit te rollen. Nu de sterke groei in Nederland standhoudt, is het moment aangebroken de stap te maken naar het buitenland. Het moederbedrijf HomeAdvisor is al actief in Engeland en Frankrijk, vandaar dat Italië is gekozen als eerste land. 'Deze internationale uitrol is een logische stap', zei Egas eind oktober 2014. 'De markt voor online services is momenteel flink in beweging. Nu online producten aanschaffen gemeengoed is geworden, volgt vanzelfsprekend de dienstenmarkt. Zo timmert Uber, de taxidienst die je via je app bestelt en afrekent, behoorlijk aan de weg. En Airbnb, de website waar je wereldwijd overnachtingen kunt boeken, groeit exponentieel.'

Egas wil min of meer hetzelfde kunstje doen met Werkspot.nl. 'De online klusmarkt wordt de komende jaren verdeeld en Werkspot ambieert een internationale positie, aangezien er nog geen speler in de markt is die internationaal domineert', zegt Egas. 'Vandaar dat we bewust ervoor kiezen ook in Italië te opereren onder de merknaam Werkspot. En dus is Werkspot.it de start van de internationale uitrol van het merk.'