Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2012

7. Clansman

Groei: 1.699%
Wie: Jeroen Ligthart en Vincent Heidinga
Wat: online marketing
Omzet: 3,8 miljoen euro

Online marketingbureau Clansman uit Utrecht is gespecialiseerd in e-mail en online campagnes, waarvoor het afrekent per lead, klant of abonnee. Dat affiliatemodel werkt ook tijdens de crisis. "De afgelopen twee jaar is Clansman substantieel gegroeid, maar dat is niet vanzelf gegaan. Door de crisis hebben we bepaalde klanten weg zien vallen, en hebben we onze dienstverlening aangepast en toegespitst op een ander klantprofiel."
Een aantal kleine activiteiten is gestaakt, waardoor LIgthart en Heidinga inmiddels hun eerste reorganisatie achter de kiezen hebben. "We hebben precies op tijd ingezien dat het verder opschalen van de activiteiten extra eisen stelt aan structuur en orde binnen de bedrijfsprocessen. Tot vijftien medewerkers konden we goed uit de voeten met een bepaalde mate van wanorde en improvisatie. Maar dat gaat je opbreken als je doorgroeit. Daar hebben we de eerste helft van het vorig jaar hard aan gewerkt. En nu zijn we met meer dan 40 mensen en gaat er minder fout."
Clansman focust zich inmiddels op een tweetal kernactiviteiten "We hebben ook compromisloos ingezet op kwaliteit. Daardoor waren we gedwongen de tarieven te verhogen en moesten we ons focussen op grotere klanten met hogere kwaliteitseisen. Dat heeft goed uitgepakt." Tot de klanten behoren online retailers Zalando en Omoda, restaurantketen La Place en bioscoopketen Pathé, maar ook de vrijetijdsbranche is goed vertegenwoordigd, met internationale klanten als Expedia en Thomas Cook. Clansman haalt klanten voor ze binnen via Facebook, eigen websites als uitmetkorting.nl en gerichte media-inkoop. "We doen dus alles: de creatie, de softwaretools, de promotie voor de campagne. En de klant betaalt geen cent, voordat alles gaat lopen." 
Wat lastig blijft voor een snel groeiend techbedrijf als Clansman: personeel. "Werving blijft ongelooflijk lastig. Ik denk dat we het nu veel beter doen dan twee jaar geleden, maar het valt nog steeds niet mee om vacatures snel op te vullen. Vooral bij technisch personeel. En we hebben soms te lang doorgemodderd met mensen die niet voldeden aan de verwachtingen. Het afscheid nemen van medewerkers is nog steeds geen hobby van ons, maar we hebben wel geleerd dat als je tijdig, oprecht en goed gemotiveerd afscheid van iemand neemt, dit beter is voor iedereen. En gelukkig hebben we nooit iemand hoeven te ontslaan vanwege een gebrek aan motivatie of enthousiasme."
Eind dit jaar lanceert Clansman een nieuwe activiteit, waaraan nu vollop wordt ontwikkeld en gebouwd. Ligthart wil er nog weinig over kwijt. "Waar we bi onze huidige activiteiten vooral marketingdienstverlener zijn voor e-commerce partijen en retailers, zullen we bij deze nieuwe activiteit zelf een grotere rol spelen bij het daadwerkelijk tot stand komen van de transactie met de consument." Daar, en met de mededeling dat dit bijna een derde van de omzet moet leveren, moeten we het mee doen.